Ziua
de azi, devenită deja ieri de vreo
câteva minute, a stat sub semnul contrastelor. Oboseala inevitabilă care m-a
copleşit la finalul ei mă împiedică să-mi dau seama dacă este ceva pozitiv sau
ceva care ar trebui să mă pună pe gânduri. Cert este că le-am întâlnit la
fiecare pas, de-a lungul orelor care s-au scurs mult mai repede decât îmi
imaginasem eu. Am început în forţă, chiar de la primele ore ale zilei cu o
situaţie tipic românească, dar care, nu ştiu exact din care cauză anume, mi-a
crescut doza de bună dispoziţie matinală.
Când, în sfârşit, am ajuns şi
eu să văd o măreaţă realizare a comunităţii din care fac parte – terminalul cel
nou de la Aeroportul Iaşi – îmbarcarea a trebuit să se facă de pe terminalul
vechi, pe motiv că nu funcţionează nu ştiu care sistem de verificare.
Incidentul a fost atât de firesc acceptat de toată lumea, încât părea că face
parte din rutina ritualului de călătorie. Doar un englez rătăcit printre călătorii
zgribuliţi era foarte nedumerit pentru că nu înţelegea de ce trebuie să ne
mutăm în altă parte. S-a calmat însă rapid când domnişoara blondă i-a explicat
cu zâmbet larg, accentuat de roşul strident al buzelor voluptoase, că totul e
în regulă. Intrarea în celălalt terminal a fost acompaniată de un alt anunţ
firesc, care ne informa despre o întârziere de 15 minute a decolării. Că din 15
s-au făcut 30... nu mai contează. Cum spuneam, în mod paradoxal, micile
incidente n-au avut puterea de a-mi tulbura entuziasmul însoţit de reflecţii
matinale rupte dintr-o altă lume.
Într-un final ne-am desprins de
peisajul mohorât al dimineţii. În zgomot asurzitor de elice am străpuns norii,
la propriu, ca şi cum o forţă nevăzută atrăgea mica maşinărie albă spre
înălţimi însorite. Drumul de o oră, aproape de soare, mi-a încălzit gândurile
ezitante. Important e că am ajuns cu bine la destinaţie, după câteva griji care
s-au dovedit a fi inutile. Am regăsit Bucureştiul aşa cum îl lăsasem cu ceva
vreme în urmă – acelaşi furnicar cosmopolit, poate doar puţin rarefiat, din
cauza frigului. Norii au reapărut, însă asta nu avea cum să schimbe cursul unei
zile speciale, pe care îmi promisesem că o voi trăi în toată splendoare ei. În
autobuz – lume obişnuită, dar cu pretenţii de capitală. Câţiva studenţi
discutau aprins despre o vizită la Casa Poporului, unde fuseseră oripilaţi de
cantitatea de kitsch aglomerată pe miile de metri pătraţi. În contrast (sau în
completare), două doamne între două vârste se contraziceau în legătură cu nu
ştiu ce produs de înfrumuseţare... Contrastul strident cu lumea din mijlocul
căreia m-am desprins după cele aproape 40 de minute de călătorie s-a produs însă
abia când am pătruns în holul somptuos al clădirii în care se afla destinaţia
mea.
După un periplu grăbit pe
străzi pustii, în care mi-a trecut în grabă prin raza vizuală Ateneul, am
nimerit. În interior – atmosferă incertă – amestec bizar de amablităţi formale
şi revederi aşteptate cu oameni dragi; un aer protocolar învăluit în aromă de
somon fumé şi deserturi fine,
asemănătoare celor expuse în galantarele cofetăriilor de lux. Probe de
microfon, dialoguri politicoase, aplauze, premianţi, bliţuri, multe bliţuri, discursuri
mai mult sau mai puţin copleşiotare, apoi un zdrăngănit discret de tacâmuri şi
un zumzet continuu, de du-te vino, până când, treptat, sala a început să
redevină încăpătoare.
În stradă – aceeaşi forfotă tipică, ce se
înteţeşte după-amiaza, odată cu încheierea programului de lucru. Mi-am lăsat
paşii purtaţi de intuitie, în căutarea unui mod acceptabil de a-mi petrece
câteva ore pe care le aveam la dispoziţie până la întoarcerea acasă. Soluţia
s-a ivit destul de repede, nu înainte ca privirea mea să înregistreze, involuntar,
alte contraste – simboluri fade ale unei lumi eterogene, în care totul pare
firesc, mult prea firesc. Desigur, ochiul critic provincial va fi avut rolul
său într-un astfel de demers analitic. Şi totuşi… am resimţit mai mult decât în
vară aerul acela plictisit al oamenilor sătui de manifestări, oricare ar fi
fost ele – culturale, literare, negustoreşti sau de altă natură. Am nimerit,
fără să vreau, în mijlocul unui aşa-zis târg de iarnă, din Piaţa Universităţii.
N-am înţeles exact despre ce era vorba, însă după fumul discret care împrăştia
în jurul câtorva tarabe miros de mititei şi de kurtos, filtrat de crengile de
brad ce împodobeau mesele precupeţelor, mi-am dat seama că era un eveniment banal,
de care nu duce lipsă niciun oraş ce are cel puţin o piaţă, în preajma
sărbătorilor de iarnă sau de orice altceva. M-am oprit o clipă în mijlocul
acestui amalgam de stimuli vizuali şi olfactivi. Nu ştiu de ce am făcut-o.
Poate doar pentru a-l asculta pe Alifantis care îndemna melancolic, din
difuzoare, la reverii hibernale cu ninsori de decembrie… Te uită cum ninge decembrie… răsuna în aglomeraţia colorată,
învăluită în ceaţa plumburie, ce se asorta caraghios cu nişte ornamente bizare,
în formă de brazi – pălării, agăţate de firele electrice. N-am înţeles de ce,
în stilizarea lor extremă, unii dintre brazi erau albaştri, dar, în fine… Am
lăsat în urmă Piaţa care cândva, într-un alt decembrie, gemea de lume, în alte
acorduri de chitară, îndreptându-mă cu paşi grăbiţi spre Colţea.
Căutam cu disperare o librărie – un loc în care
ştiam că timpul va trece mai uşor – şi în cele din urmă am găsit-o, la scurt
timp după ce, animată de o curiozitate naivă, am avut parte de cea mai
contrastantă imagine a zilei – în Pasajul Latin, al cărui nume mi-a deşteptat
brusc amintiri fugare despre un alt loc, cu nume asemănător, răsuna un
acordeon, mânuit abil de un artist anonim, de etnie rromă, după toate
aparenţele, aşezat strategic, lângă basorelieful cu chipul lui Traian. Nu m-am
putut abţine să zâmbesc la gândul că cei doi aveau totuşi ceva în comun – trei litere
dintr-un cuvânt. În cele câteva minute, cât a durat traversarea pasajului, măiestria
artistului anonim în al cărui recital se amestecau într-o inocenţă grotescă
acorduri de Strauss, cu note lăutăreşti, mi-a spulberat orice impuls de a face
asocieri spirituale cu locuri prin care am colindat cândva. Am lăsat în urmă
locul înţesat de latinitate autohntonă, cu gândul la Cartierul Latin, profilat
într-o altă lume, cu totul diferită de cea în care mă aflam, în ciuda acordurilor
ce se voiau pariziene al căror ecou l-am lăsat în urmă, pe scările pasajului.
În mod cert, experienţa celor câteva minute putea fi catalogată drept
contrastul zilei. Eram însă prea obosită ca să mă apuc de făcut ierarhii
inutile, aşa că am poposit în prima librărie ce mi s-a ivit în cale,
contrastând ea însăşi, dar la un alt nivel, cu reveriile mele pariziene.
Drumul înapoi, spre aeroport – la fel de lung şi
de zgomotos. Pentru câteva clipe am regretat că nu mi-am asumat riscul de a lua
un taxi, dar pe de altă parte… urma oricum să petrec ceva timp şi în sala de
aşteptare, aşa încât nu era mare pierdere. Târziu, printre nori, în acelaşi
zgomot de elice, am aţipit cu gândul la lucrurile atât de diferite care îmi
umpluseră ziua, încercând să fac conexiuni inutile, doar de dragul de a-mi
exersa spiritul critic. Îmi răsuna în minte titlul unei expoziţii de desene
expuse pe holul aeroportului, care mi-a atras atenţia la sfârşitul periplului
meu bucureştean de decembrie – Aeroportul – locul unde visele prind aripi…
Mi-am amintit brusc o altă îmbinare de cuvinte ce-mi atrăsese atenţia de
dimineaţă, în imaginea unei reclame, tot în aeroport – Viaţa e o uşă deschisă… Filosofii de o clipă, în care fiecare
dintre noi îşi poate proiecta propria filosofie de viaţă, dincolo de aparenţa
iluzorie a lucrurilor de la suprafaţă. Sfârşit de zi…
Entuziasmul încă activ şi acum,
în miez de noapte, mă face să cred că uneori avem nevoie de
astfel de zile pline de contraste care ne menţin spiritul viu şi nealterat de
aparenţele unei lumi care nu ştie cu exactitate de unde vine şi încotro se
îndreaptă. Totul depinde, cred, de modul în care ştim să privim lucrurile. În
fond, trăim cu toţii sub semnul unei permanente coincidentia oppositorum care dă sens căutărilor ce ne animă trecerea
prin uşa încă deschisă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu