Atunci când m-am hotărât să
particip la Social Media Summit 2015, nu ştiam mare lucru despre ce se va
întâmpla acolo. De altfel, starea aceasta de incertitudine am păstrat-o până în
dimineaţa în care mi-am lăsat intuiţia să mă conducă spre Howard Johnson Grand
Plaza, locul unde urma să aibă loc evenimentul, convinsă fiind că nu am cum să
mă rătăcesc în aglomeraţia matinală a unui Bucureşti îngheţat de nori bizari de
februarie. Am pornit-o, aşadar, spre Piaţa Romană, cu un elan oarecum
inexplicabil, după o călătorie cu trenul în care am fost înconjurată de câteva
personaje tipice pe care musai le voi descrie pe undeva pe aici, aşa, de amorul
artei, şi după cele câteva ore de somn din noaptea precedentă. Am ajuns la
timp, iar din momentul în care m-am lăsat absorbită de aglomeraţia din holul
unuia dintre etajele clădirii în care urmau să se întâmple surprizele pregătite
de cei de la revista Biz, organizatorul evenimentului, am uitat complet şi de
norii de afară, şi de orele nedormite, ba chiar şi de cele trei personaje
groteşti cu care am împărţit compartimentul pe durata interminabilei călătorii
spre capitală.
Ce a înseamnat, aşadar, SMS Bucureşti 2015? Departe de a fi un eveniment cu sau de fiţe, întâlnirea a
reunit câteva sute de oameni (bloggeri, jurnalişti, angajaţi în companii de
publicitate, clienţi ai acestora etc.) interesaţi de ceea ce generic numim social media şi de modul în care acest fenomen al secolului al XXI-lea
evoluează actualmente în spaţiul românesc. Ce am căutat eu acolo? Asta e o altă
poveste... Să spunem că vreau mai mult de la mine şi de la un lucru pe care îmi
place la nebunie să îl fac aici, în mediul virtual. Programul dens al
întâlnirii a presupus trei sesiuni de discursuri, de fapt discursuri –
dezbateri, cu oameni care au ceva de spus în ceea ce înseamnă social media şi
care sunt bucuroşi să împărtăşească din experienţa lor. Gazda evenimentului,
Marta Uşurelu, redactor – şef al revistei Biz, a fost cea care a intermediat,
atât cât a fost necesar, comunicarea între speakeri şi public, pentru că încă
de la început s-a creat un fel de comunicare implicită, dincolo de cuvintele
rostite, aşa încât cred că toată lumea s-a simţit dacă nu ca acasă, atunci ca
la o ieşire cu lungi discuţii între prieteni.
Nu voi rezuma aici toate
intervenţiile de la SMS Bucureşti 2015, pentru că ar fi un demers inutil şi
oricum fragmentar. Ele vor putea fi studiate pe site-ul evenimentului şi le recomand
cu drag tuturor celor care sunt interesaţi de fenomenul social media. Ceea ce
vreau totuşi să punctez aici, în spaţiul acesta virtual pe care mi-l doresc
adesea mai plin de entuziasm, sunt câteva repere ale discuţiilor la care am
participat şi câteva vorbe, subiective, desigur, despre oameni frumoşi,
de la care am învăţat câteva lucruri esenţiale, dincolo de subiectele propriu-zise ale seminarului.
Social media, noul vector al
schimbării
Mugur Pătraşcu, managing
partner, iLeo este cel care a deschis Social Media Summit 2015, cu o prezentare
despre ceea ce presupune managementul social media şi care sunt noile orientări
în domeniu. Trebuie să recunosc că în primele câteva minute m-am simţit total
în afara subiectului, însă, plecând de la ideea din ipoteza prezentării şi
anume aceea că sărăcia e principala problemă în orice sistem (pentru că ea
impune o luptă pentru supravieţuire, care la rândul ei conduce la faptul că
lucrurile nu sunt făcute la un nivel superior, ci doar pentru a supravieţui),
am înţeles care a fost scopul intervenţiei – un discurs impecabil despre ceea
ce înseamnă brand management, despre relaţia dintre conţinutul imaginii şi ceea
ce reprezintă un brand, despre modul în care se creează legătura dintre un
produs şi conţinutul imaginii sale şi despre cum ajung oamenii să reacţioneze
la acest conţinut prin intermediul social media.
O intervenţie care mi-a plăcut
terbil de mult a fost cea a lui Vlad Ioan Tăuşance, strategic planner, People
& People, omul care s-a aflat în spatele campaniei electorale a lui Klaus
Johannis în mediul online. Dincolo de partea anecdotică a prezentării sale,
care nu avea cum să nu facă deliciul publicului, prin dezvăluirea unor detalii inedite din culisele acestei campanii, Vlad a explicat
câteva reguli de bază ce ar trebui aplicate în orice management de proiect în
social media şi care, cred, sunt valabile până la urmă, extinzând sensurile, în
orice proiect în general:
Gândeşte ca un designer!
Dacă merge, nu strica!
Forma urmează scopul!
Nu te ataşa!
Lucrează ca stratup!
Obiective, nu proceduri!
Reacţionează rapid!
Nu există bineînţelesuri!
Microliderii sunt mai
importanţi!
Ţinteşte precis!
Dă fiecăruia o şansă!
Stabileşte un deadline!
Mulţumeşte!
După câteva exemple de bună
practică, prezentate de Virginia Oţel, communication leader, Garanti Bank şi
cele mai „de succes” mesaje de pe Facebook, despre care a vorbit Alexandru
Negrea, head of Facebook Dept, Spada, Cristian Manafu ne-a vorbit despre Dark
Social şi despre modul în care această zonă a social media are tot mai mult un
cuvânt de spus în campaniile de succes din mediul online. Nu ştiu dacă are sau
nu vreo legătură, dar după intervenţia lui Manafu, mi-am activat contul pe
WhatsApp, o aplicaţie pe care o aveam instalată de ceva vreme în telefon, dar a
cărei utilitate nu prea o vedeam până acum. Tot din prezentarea lui Cristian Manafu am aflat
şi despre Tinder, un nume de a cărui existenţă habar nu aveam înainte, dar şi
despre faptul că fotografiile cu pisici deţin recordul de sharing pe Facebook
(85%) :).
Campionii social media din
România
A doua sesiune a fost mult mai
animată, pentru că a generat câteva intervenţii şi întrebări pe marginea
clasamentelor realizate de către cei de la Biz, în ceea ce priveşte cele mai
sonore nume în domeniu în 2014. Astfel, din cele peste 35 de agenţii abordate, în topul celor care colaborează cu bloggerii,
primele cinci nume sunt: GOLIN, MSL Group The Practice, MCCANN Group, OXYGEN
PR, KOOPERATIVA 2.0 /BLOGAL INITIATIVE. De cealaltă parte, în topul bloggerilor
cu care lucrează cele peste 30 de agenţii care au răspuns sondajului, primii
cinci sunt, în ordine: Cristian China-Birta (pentru al doilea an consecutiv pe
primul loc în acest clasament), Cristian Manafu, Cabral, Cristina Bazavan, Ana
Morodan. Campionii au avut momentele lor de glorie, condimentate cu întrebări
din public şi cu răspunsuri pe măsură. Despre unul dintre ele voi povesti
separat, pentru că, trebuie să recunosc, intervenţia lui Chinezu a fost
momentul meu preferat de la Social Media Summit 2015. Tot despre succes a fost
vorba şi în dialogul cu Radu Tănase, partener Calif, care ne-a povestit despre
succesul neaşteptat de mare al campaniei pe care Calif (pentru cine nu ştie,
este vorba despre un restaurant cu specific turcesc, din Bucureşti) a
organizat-o împreună cu trei bloggeri care şi-au creat propriile reţete de
kebab, ce figurează în această perioadă în meniul restaurantului. Despre campanii
de succes a vorbit şi Dan Costea, head of digital, Tribal Worldwide Romania. În
aceeaşi zonă, a implicării bloggerilor în tot ceea ce înseamnă social media,
s-a situat şi intervenţia lui Costin Cocioabă, blogger, refresh.ro care a
prezentat câteva statistici inedite legate de blogosfera din România în anul
2014.
Strategii câştigătoare în
social media
După o ultimă pauză condimentată cu
delicatese pentru toate gusturile, special create de doi dintre campionii de la
Masterchef, şi cu un grad de entuziasm la fel de ridicat, am asistat la o
sesiune extraordinară cu Iulian Pădurariu, consultant marketing, Marks, despre
relaţia Old School – New School în social media, o intervenţie care, din
punctul meu de vedere, de amator într-un domeniu ale cărui mecanisme îmi sunt
încă necunoscute, a depăşit cu mult o simplă prezentare de informaţii. Iulian
Pădurariu a făcut recomandări de lecturi, a explicat mecanismele din spatele
unui experiment personal pe care l-a făcut în turul al doilea al campaniei
electorale (experimentul „NU Ponta!”) ce a avut un succes clar, cu nişte
costuri minime şi, dincolo de toate, a dialogat pe marginea propriilor opinii
despre ceea ce înseamnă o platformă socială şi despre modul în care o astfel de
platformă poate genera reacţii sociale de masă. Nu au lipsit nici din
prezentarea sa numeroase exemple ale unor campanii de succes şi ale mecanismelor
care au stat în spatele lor.
După aproape şapte ore, ne-am
luat rămas bun, cu promisiunea că ne vom revedea la următorul eveniment de
acest gen, cu entuziasmul intact şi cu un bagaj de cunoştinţe şi de noi prietenii
care mi-au şters orice urmă de oboseală şi de pesimism la gândul că urmau alte
şapte ore, într-un alt compartiment de tren, în cine ştie ce companie colorată.
În ansamblu, Social Media Summit 2015 a fost, cu siguranţă, un eveniment de la
care toţi cei care au participat au plecat cu ceva în plus faţă de ceea ce
ştiau, poate, deja, despre social media. Dând la o parte inevitabila nuanţă
comercială a unor momente, de înţeles de altfel în cadul unor astfel de
manifestări, eu una mărturisesc că nu regret deloc decizia de a fi participat, care
poate părea hazardată. Şi recunosc că aştept cu nerăbdare încă de pe acum
Social Media Summit 2016.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu