M-am gândit, m-am tot gândit şi
răzgândit dacă am un motiv suficient de bun pentru a-mi dori cu adevărat să
particip la o campanie care are, cum e şi firesc până la urmă, doza ei de
strategie publicitară, ambalată elegant într-o iniţiativă de altfel lăudabilă,
de a oferi transparenţă maximă asupra procesului de fabricare a unor produse
care au fost deopotrivă contestate şi apreciate de-a lungul timpului, căzând
adesea victime în mijlocul unor scandaluri mediatice pe teme referitoare la
alimentaţie. Şi, aşa cum se întâmplă de obicei atunci când gândeşti prea mult
asupra unui lucru, m-am împotmolit în raţionamente şi explicaţii inutile pentru
mine însămi, încercând în zadar să dau coerenţă dorinţei mele de a vedea pe viu
cum se face iaurtul Danone, căci da, despre el este vorba.
Iniţial m-a impulsionat ideea că
alimentaţia sănătoasă este sau ar trebui să fie o preocupare cotidiană pentru
fiecare dintre noi şi că participarea la o astfel de experienţă mi-ar întări nişte
principii alimentare în care chiar cred şi pe care mi-aş dori să le urmez cât
mai fidel în viaţa de zi cu zi. Mi-a venit însă imediat să zâmbesc, îndată ce prin
minte au început să mi se plimbe, ca pe tejgheaua unui resturant cu autoservire,
tot felul de alimente pe care le consum uneori pentru simpla plăcere a
gustului, cu toate că am îndoieli asupra componenţei lor chimice, pentru că
despre asta este în fond vorba, nu? E drept că scriu uneori despre diete,
despre mituri culinare dărâmate sau confirmate de studii şi de specialişti care
mai de care mai experţi în alimentaţie, e drept că petrec destul timp în
bucătărie pentru a-mi putea exprima o părere moderată în legătură cu ceea ce
presupune o alimentaţie sănătoasă şi la fel de drept este că citesc de cele mai
multe ori cu atenţie eticheta înainte de a pune un produs în coşul de
cumpărături şi că nu o fac doar de dragul de a-mi exersa viteza de lectură.
Totuşi, onest vorbind, n-am fost şi nu voi fi niciodată preocupată într-atât de
ceea ce mănânc, încât să pozez într-o luptătoare înverşunată care susţine
alimentaţia ultra-sănătoasă. Aşa că aş fi uşor ipocrită să-mi motivez dorinţa de
a participa la campania Danone înşirând motive raţionale de consumator
responsabil, preocupat excesiv de ceea ce bagă în gură (oricât de grobian ar
putea suna pentru unii).
Am trecut, aşadar, repede peste
impulsul logic şi m-am lăsat sedusă pentru o clipă de un alt tip de motivaţie,
a omului atras inexplicabil de mâzga cotidiană ce se răspândeşte cu viteza
luminii şi îţi intră în ochi fie că vrei fie că nu, prin mijlocirea abilă a
unei alte invenţii omeneşti, denumite generic, mass-media. Mi-au trecut
instantaneu prin minte, titluri de prin ziare, scandaluri pe teme alimentare
estompate de strategii publicitare bine puse la punct şi replici mai mult sau
mai puţin avizate ale unora şi ale altora... „Nişte hoţi dom’le! Te păcălesc pe faţă!” „Ei, aş, de parcă te obligă cineva să cumperi sau să
crezi ce vezi la televizor...” Zâmbetul ironic mi s-a instalat din nou pe chip,
la gândul că asta ar fi un fel de psihologie inversă a clientului cârcotaş care
vrea să vadă cu ochii lui cum stă treaba, ca să povestească la o adică şi
altora cum stau de fapt şi de drept lucrurile cu Danone că, deh, doar a văzut
cu ochii lui. Din păcate sau din fericire, nu mă caracterizează însă nici o
astfel de curiozitate bolnăvicioasă, fructificată apoi în mărturisiri
pasionale, condimentate cu bârfe mai mici sau mai mari sau cu cine ştie ce
picanterii care să se asorteze cu mâzga despre care pomeneam mai înainte.
Pfff... nu credeam să fie aşa
greu să găsesc un motiv bun care să mă facă să-mi doresc să fiu printre
bloggerii care vor merge să vadă aievea cum se face iaurtul Danone. Şi tocmai
când mă pregăteam să renunţ, odihnindu-mi pentru câteva clipe degetele pe taste
înainte de a da clickul renunţării definitive, a apărut în uşă minunea mică, cu
ochii mari, strălucind în bătaia razelor ce-mi mângâie fereastra sufrageriei în
zori de zi. „Mami... pa!” (asta, într-un limbaj ce se prevede de pe acum a fi
codificat, înseamnă „Salut, mami!”). Apoi... ţinându-şi mânuţele la spate şi
afişând un zâmbet larg care-mi topeşte instantaneu orice urmă de pasageră
încruntare, s-a îndreptat hotărât spre măsuţa din colţul camerei, şoptind mai
mult pentru sine: „Ba-pa!” ... adică „A-pa!”. Abia atunci i-am observat năsucul
pictat cu iaurt şi degeţelele dulci, muiate graţios în paharul mic de Danonino
pe care-l şterpelise din bucătărie şi-l ascundea încă la spate, ca un ştrengar poznaş ce este. „Ce ai
acolo?” „Nu nu, pa-pa!” mi-a explicat foarte serios şi a venit cu elan spre
mine, întinzându-mi paharul aproape gol... Am izbucnit amândoi în râs şi ne-am
hârjonit, împărţindu-ne pupici dulci şi parfumaţi în faţa oglinzii din baie, în
timp ce încercam în zadar să-i spăl mânuţele poznaşe. Am suspendat fără să
vreau, pentru o clipă, timpul, apoi l-am dat, aproape involuntar, înapoi. Mi-a
venit în minte o poveste de demult, de pe vremea când cealaltă minune, acum
mare, era o pitică mică ce avea aceeaşi privire ştrengară ca şi frăţiorul ei. Prima
ei propoziţie, după multe exerciţii lingvistice care ne zăpăceau pe noi adulţii
din jur, a rămas memorabilă, rostită fiind în peisajul rustic pitoresc al
plaiurilor copilăriei, pe un fundal sonor adecvat: „Vaca pângeee!”. Ceva mai târziu, când minunea mică de atunci a
devenit o mare consumatoare de Danonino, o altă replică a completat albumul
nescris al familiei: „Mami vaca papă manane
şi căşpuni?” (traducerea e uşor de intuit...). Îmi amintesc că atunci am
izbucnit în râs şi i-am spus că uneori da, papă banane şi căpşuni ca să iasă
Danonino gustos, dar că nu găseşte tot timpul fructe şi atunci mai papă şi
iarbă. „A... de asta pânge!!!”.
Intuiţia copiilor este uneori de-a dreptul sclipitoare, iar inocenţa cu care
îşi exprimă adevărurile universului lor candid te lasă fără cuvinte...
Amintirea a dispărut subit sub
jetul de apă călduţă pe care minunea cea mică îl direcţiona abil către
mine, jucându-se cu degeţelele acum curate în chiuveta aproape plină. Şi, ca
prin minune, din spontaneitatea clipei de bucurie intensă pe care numai
mămicile ştiu să o simtă în astfel de întâmplări aparent lipsite de importanţă,
a răsărit şi motivaţia. Ei bine, da, îmi doresc să merg şi să văd cum se face iaurtul Danone, pentru că sunt o mamă căreia îi pasă de sănătatea copiilor ei,
fani declaraţi ai iaurtului Danone. Şi pentru că vorbim de responsabilitate, ar
trebui să mă împart în trei şi să-mi depun canditatura pentru fiecare dintre
poziţii – fermier, transportator sau controlor de calitate. Cum însă clonarea
nu îmi este la îndemână şi ar fi împotriva legilor firii, optez pentru poziţia
de fermier, în virtutea amintirii mele gingaşe din dimineaţa asta. Vreau să le
ofer copiilor mei povestea unei experienţe frumoase şi să le spun dacă vaca
papă sau nu banane şi căpşuni, pe înţelesul lor. Ştiu, ştiu, nu-i o glumă, e o
experienţă serioasă, dar câtă nevoie avem uneori de poveşti dulci... scrise cu
degeţele muiate în Danonino în dimineţi de primăvară...
Foarte frumos articol, imi place ca ai avut un articol ideal si unicat in competitie.
RăspundețiȘtergereMulţumesc pentru gânduri! Nu ştiu cât de "ideal" este, dar mă bucur că a plăcut... :)
Ștergere