redirect

vineri, 9 august 2013

A șaptea artă – prioritate spirituală pentru o Europă creativă


                                     „Filmul este ca viața, ca dragostea. Iar viața, plină de mistere, e cel mai mare                                   miracol. Cine poate să explice de ce trăim, pentru ce iubim?” (Andrei Tarkovski)

Artă modernă prin excelență, cinematografia este unul dintre cele mai complexe domenii ale culturii contemporane, reunind, de cele mai multe ori, într-un mod atât de natural, abstractul și concretul, feericul și mundanul, arta pură și inepuizabila ei sursa cotidiană. Este, în același timp, una dintre cele mai costisitoare arte, în ciuda afirmației lui Jean Cocteau, care era convins că un film devine operă de artă doar atunci când materialele cu ajutorul cărora este făcut sunt la fel de ieftine precum un pix și o bucată de hârtie. În epoca în care trăim, un film, oricât de simplu, de sensibil și de artistic ar fi mesajul pe care îl transmite, înseamnă, dincolo de aspectul ideatic, o întreagă mobilizare de forțe ce nu poate fi susținută decât cu un buget pe măsură. Așadar, ne place sau nu să admintem, cinematografia a devenit într-o mare măsură o artă de lux, mai ales pentru cei care o creează și care au nevoie în permanență de sprijn financiar pentru a-și duce la bun sfârșit proiectele menite să ducă filmul pe noi culmi ale creativității.



În acest context, al unei evoluții din ce în ce mai rapide a cinematografiei, care ține inevitabil pasul cu evoluția tehnicii, dar și cu diversitatea și cu nevoia de exprimare liberă, resimțită tot mai acut în epoca postmodernă, implicarea Uniunii Europene, printr-o serie de acțiuni concrete, de anvergură, în susținerea celei de-a șaptea arte este mai mult decât binevenită. Și aceasta în conextul unei permanente controverse legate de comparația între filmul european și cel de peste ocean.

MEDIA – o soluție financiară creativă pentru susținerea cinematografiei și a industriei audiovizuale

Din 1991, Uniunea Europeană sprijină prin programul MEDIA („Mesures pour encourager le développement de l´industrie audiovisuelle” – „Măsuri pentru încurajarea dezvoltării industriei audiovizuale”) crearea și distribuția de filme europene și tot ceea ce înseamnă inovație în domeniul cinematografiei și al industriei audiovizuale în cele 28 de țări ale Uniunii, dar și în alte 5 țări care s-au alăturat ulterior acestui proiect complex de sprijinire a celei de-a șaptea arte. Este vorba despre Elveția, Islanda, Lichtenstein, Norvegia și, mai nou, Bosnia și Herțegovina.

În perioada 2007 – 2013, bugetul aprobat special pentru proiectele MEDIA a acoperit numeroase finanțări, în valoare totală de 755 de milioane de euro, majoritatea banilor fiind investiți în producția și distribuția de filme străine realizate în țările participante. O parte din buget (20%) a fost direcționat către anumiți producători și regizori în vederea realizării unor proiecte cinematografice, restul sumei alocate de Uniune pentru sprinjinirea acestei laturi a culturii europene, fiind direcționat către formarea profesională a persoanelor din industria cinematografică.

MEDIA nu este însă doar un program de finanțare, la care artiștii pot apela pentru a face rost de bani pentru a-și realiza proiectele, ci este o acțiune complexă, prin intermediul căreia cei implicați au acces nu doar la beneficii financiare, ci și la alte activități care sunt menite să promoveze arta cinematografică, dar și solidaritatea și diversitatea culturală europeană. „Programul MEDIA înseamnă o industrie a filmului european puternică și diversitate culturală”, așa cum a declarat. comisarul european Androulla Vassiliou într-un comunicat de presă.

Astfel, din 2008, prin programul adiacent MEDIA Mundus este sprijinită cooperarea dintre profesioniștii europeni din industria cinematografică și cei de pe alte continente, sumele alocate pentru astfel de activități fiind în total de 15 milioane de euro. Alături de acesta, un alt proiect, intitulat sugestiv Media Literacy sprijină inițiativele ce promovează mass-media ca o modalitate complementară de educare a tinerilor. De altfel, discuțiile în jurul felului în care formarea tinerilor este direct influențată de mass-media constituie mereu un punct sensibil în orice analiză a sistemului educațional, indiferent de țară. Media Literacy promovează o abordare pozitivă a relației dintre tineri și mass-media, încurajând acele proiecte care pun accentul pe importanța transformării mass-mediei într-un instrument complementar educației tradiționale, prin intermediul căruia cei educați s-ar putea integra mai bine în viața socială.

Regalul filmului european de la Locarno – un eveniment  sprijinit de MEDIA

FestivalulFilmului European de la Locarno are loc în fiecare an în luna august în cochetalocalitate elvețiană situată la poalele munților Alpi, în nordul Lacului Maggiore și este, după cele de la Cannes și Veneția, unul dintre cele mai longevive festivaluri de film europene, având o tradiție de 66 de ani. În acest an, evenimentul se desfășoară în perioada 7 – 17 august, deschizându-și porțile pentru peste 150000 de cinefili, 3000 de profesioniști din lumea filmului și aproximativ 1000 de jurnaliști. Implicarea Uniunii Europene în desfășurarea evenimentului cu tradiție de la Locarno întrece în acest an orice așteptări. Așa cum se precizează într-un comunicat de presă al Comisiei Europene, în cadrul festivalului vor fi prezente nu mai puțin de nouă filme finanțate prin intermediul programului MEDIA, cinci dintre ele intrând în competiția pentru obținerea marelui trofeu, Leopardul de aur, iar celelalte patru urmând să fie prezentate în Piazza Grande, spațiul tradițional de proiecție a filmelor la Locarno, unde vor putea fi vizionate de către 8000 de spectatori, pe unul dintre cele mai mari ecrane de proiecție în aer liber din lume. Implicarea instituțiilor europene în susținerea financiară a festivalului s-a materializat, pe lângă finanțarea celor nouă filme (în valoare totală de peste 400000 de euro) și în sprijinul financiar acordat celorlalte evenimente din cadrul festivalului. Astfel, programul MEDIA finanțează în acest an și evenimentul Zilele Industriei, care va avea loc între 10 – 11 august, precum și proiectul Step In, care se desfășoara pentru al doilea an consecutiv la Locarno, aducând în prim plan diverse aspecte cu care se confruntă deopotrivă cineaștii europeni și persoanele specializate în distribuția filmelor. În acest an, proiectul Step In va debuta cu o prezentare interactivă a pieței cinematografice din Rusia, apoi va continua cu cinci ateliere interdisciplinare, în cadrul cărora participanții se vor focaliza asupra unor aspecte precum evoluția piețelor de distribuție în Europa de est și în Europa centrală, anti-pirateria, strategii de marketing și promovare pe piața mondială etc.

Tot în cadrul festivalului, programul Media Mundus (varianta internaționala a programului european MEDIA) va sprijini organizarea unui atelier din seria Puentes, ce va prilejui întâlnirea unor producători din Europa și din America Latină cu experți, agenți de vânzări, finanțatori etc.

Festivalul Filmului European de la Locarno, la care va fi prezentă și Androulla Vassiliou, este astfel una dintre cele mai importante manifestări din domeniul cinematografiei europene, confirmând implicarea reală a organismelor europene și interesul acestora față de un domeniu spiritual în continuă schimbare – cinematografia europeană.


Cineaștii români și MEDIA

În cadrul festivalului de la Locarno vor avea premiera mondială și două producții românești – Roxanne și Când se lasă seara peste București sau metabolism.

Roxanne este debutul în lungmetraj al regizorului Valentin Hotea și  a fost selectat pentru a concura la secțiunea Cineasti del presente, dedicată regizorilor aflați la primul sau la al doilea film. Filmul este povestea unui bărbat care se împarte între meserie, o mamă bolnavă și o iubită deznădăjduită și a cărui viață se schimbă în momentul în care se decide să își ceară dosarul de la Securitate. Scenariul este scris de Ileana Muntean și Valentin Hotea, iar din distribuție fac parte actorii Șerban Pavlu, Diana Dumbravă, Mihai Călin, Valeria Seciu, Corina Moise.

Cea de-a doua producție prezentă la Locarno, Când se lasă seara peste București sau metabolism este cel mai nou lungmetraj al lui Corneliu Porumboiu și a fost selectat pentru competiția internațională din cadrul festivalului, bucurându-se de finanțare de 24000 de euro prin programul MEDIA. Filmul redă povestea unui regizor care încearcă să își realizeze propriul film, din distribuție făcând parte Bogdan Dumitrache, Diana Avrămuț, Mihaela Sîrbu și Alexandru Papadopol.

Pelicula lui Corneliu Porumboiu nu este singura producție românească ce a beneficiat în decursul ultimilor ani de sprijinul programului european MEDIA. De altfel, în discursul său susținut în 2011 la Bruxelles, Cristian Mungiu, câștigătorul trofeului Palme d’Or cu filmul 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile, sublinia importanța sprijinului financiar pe care Uniunea Europeană îl acordă prin programele sale cineaștilor din țările europene. Regizorul român își amintea atunci cu nostalgie cum a reușit cu greu să organizeze o caravană de promovare a filmului său prin orașele din România și mărturisea faptul că fără sprijinul MEDIA filmul său nu ar fi fost promovat și difuzat în străinătate, chiar dacă a câștigat un trofeu atât de important cum este Palme d’Or.

Visând concret la o Europă creativă…

Pentru că evoluția stă în firea lucrurilor și pentru că orice proiect, odată finalizat cu succes, este susceptibil să genereze noi proiecte de anvergură, Comisia Europeană va continua să sprijine și în viitor atât cinematografia europeană, cât și proiectele conexe, din sfera audiovizualului. Din 2014, sub titlul simbolic Europa creativă, Uniunea Europeană va dezvolta un nou program prin intermediul căruia se vor acorda granturi pentru susținerea producțiilor cinematografice și a distribuției lor, facilitând totodată accesul la împrumuturi pentru finanțarea de proiecte din diverse sectoare ale culturii și ale creației. Noul program va îngloba și programele anterioare, MEDIA și Media Mundus. Programul Europa Creativă, care va fi aprobat în forma finală în această toamnă de către Parlamentul European și de Consiliul Uniunii Europene, va dispune de un buget de aproximativ 1,3 miliarde de euro ce va fi utilizat în perioada 2014 – 2020. În declarația sa de presă comisarul european Androulla Vassiliou și-a exprimat, de altfel, convingerea că noul proiect va fi un sprijin real pentru cei mai talentați cineaști europeni. „Sunt încântată că, începând de anul viitor, MEDIA îi va sprijini în continuare pe cei mai talentați realizatori de film ai noștri în cadrul noului program Europa creativă”, a precizat domnia sa. Iată, așadar, că printre atâtea probleme economice și politice, arta poate deveni și ea o prioritate europeană. Și acest lucru nu poate decât să ne bucure… cel puțin pe unii dintre noi.

Pentru concursul Blogger European, despre care puteţi afla mai multe detalii din Regulamentul campaniei