N-am
de gând să ţin un discurs patriotic desuet despre cât de mare şi de naţional şi
de universal este „Luceafărul
poeziei româneşti”, pe care miile de elevi îl numesc adesea astfel prin
lucrările lor, fără să-i doară vreo clipă capul cine şi când l-a numit astfel,
fără să le pese, de cele mai multe ori, de sensul sintagmei înfipte bine în
şabloane şcolăreşti cu care eu însămi am crescut cândva. Dar uite că nici bine
n-am început şi am tendinţa de a adopta un ton moralizator (deformaţie
profesională…). Îl las deoparte şi îmi reiau gândurile pe care vroiam să le
înşir pe taste.
Cu
câteva luni în urmă, când am început să explorez zilnic aleile Copoului, mi-a
fost dat să văd două scene ce ies din tiparul firescului cotidian al atmosferei
unui parc, fie el şi unul încărcat de romantism şi de cultură răspândită frivol
pe garduri sau prin boxe amplasate strategic sub leii pe care stă obeliscul (probabil
ca să nu le fure cineva). Sunt scene care pe mine, simplu om, m-au marcat, din
nu ştiu care motiv anume. N-am încercat să mi le explic, cu toate că ar putea
curge pagini întregi pornind de la ele, însă mi-am propus încă de atunci să nu
le ţin doar pentru mine. Într-una din zile, în foişor era zarvă. Câţiva tineri
se amuzau teribil, comentau cu voce tare, spunând vrute şi nevrute şi se agitau
cu privirile aţintite spre teiul bătrân care domină încă centrul parcului. Din
când în când, în replicile lor stupide se auzea câte un „Luceafărul”,
„romantic”,
„Somnoroase păsărele”...
Măi, să fie! îmi
zic. Te pomeneşti că i-o fi apucat dorul
de Eminescu pe adolescenţi. Îmi asum ironia, cu riscul de a fi contestată de
către tinerii care cunosc şi care apreciază într-un fel sau altul scrierile lui
Eminescu şi precizez că ţinta ei erau în momentul acela strict adolescenţii respectivi.
Mi-am continuat plimbarea, apropiindu-mă discret de punctul spre care se
aţinteau privirile batjocoritoare şi chicotelile neruşinate şi am înţeles îndată
ce anume îi distra atât de tare. O bătrânică îmbrăţişa teiul lui Eminescu şi
şoptea ceva, cu ochii închişi. Unul dintre adolescenţi, în euforia animalică ce-l
cuprinsese probabil la vederea unei astfel de scene care pentru mintea sa era
desprinsă dintr-un film comic s-a dus pe cealaltă parte a teiului şi a imitat-o
pe bătrânică. Inutil să precizez reacţia de turmă a celor rămaşi în foişor.
Bătrânica nu a reacţionat în niciun fel. A rămas în continuare neclinitiă,
îmbrăţişând copacul şi şoptindu-i scoarţei cuvinte care din expresia feţei se
vedeau că îi erau dragi. Tânărul s-a depărtat după câteva minute în care,
evident, a fost imortalizat cu iphoane
ultimul răcnet, pentru ca isprava lui să fie împărtăşită, probabil, a doua zi
şi restului de colegi care nu avuseseră privilegiul să asiste la un asemenea
spectacol de pomină. M-am depărtat la fel de discret cum mă apropiasem, cu
mintea plină de porniri contradictorii – nedumerire faţă de gestul bătrânei, un
fel de compasiune amestecată cu scârbă faţă de tinerii aceia bezmetici, ciudă
că trăiesc într-o lume în care trebuie să asist la astfel de scene tragi-comice.
„Recită Luceafărul, uăi!!!” s-a
auzit undeva în spate, când mă depărtasem destul de mult pentru a o mai putea
vedea pe bătrânică. A urmat un val nou de râsete groteşti, apoi linişte.
Probabil că devenise deja neinteresant pentru ei şi schimbaseră subiectul. După
ce mi s-a risipit iritarea generată de comportamentul adolescenţilor, am încercat
să înţeleg gestul bătrânei. Oare chiar o fi recitat Luceafărul...? Mă îndoiesc
că puştiul ştia vreun vers din poezie şi cel mai probabil a exclamat la mişto, aşa că întrebarea rămâne fără răspuns. La
fel ca şi sensul gestului în sine care, probabil, în sufletul femeii, avea o
explicaţie totuşi. Cine ştie...
A doua zi, printr-o coincidenţă
bizară, atenţia mi-a fost din nou captată de teiul lui Eminescu. De departe am
văzut cum cineva, o femeie cred, a pus un buchet de flori lângă bustul
poetului, apoi şi-a făcut cruce şi a plecat. De data asta nu mai era, ce-i
drept, nimeni în foişor care să imite bufonic gestul, însă am avut sentimentul
că scena în sine era un fel de continuare a celei din ziua precedentă, cu alţi
actori, în acelaşi decor sacru având în centru copacul simbolic care
supravieţuieşte încă, proptit de barele de oţel. Şi ceea ce mi s-a părut demn
de luat în seamă este că aceste două scene s-au petrecut în două zile obişnuite
din calendar, fără vreo semnificaţie anume, din câte ştiu.
A devenit un fapt aproape
inevitabil să se vorbească despre Eminescu pe 15 ianuarie şi pe 15 iunie. Să se
vorbească mult, uneori frumos, inteligent, alteori prost, în necunoştinţă de
cauză, de cele mai multe ori cu un patriotism fals, care frizează pateticul. Şi
asta... e trist. Şi ca să mă ţin de promisiune, mă voi opri aici. Nu pot totuşi
să nu mă gândesc aşa, cu o ironie amară, cum ar fi dacă Eminescu ar învia ca să
moară apoi din nou. Poate că atunci s-ar îmbulzi lumea prin librării să-i
cumpere şi să-i citească operele, la fel cum s-a îmbulzit în cinematografe ca
să vizioneze filmele lui Nicolaescu, la o zi după ce murise. De bună seamă că
aşa s-ar întâmpla... numai să fie gratis!
Trist... Cum a zis un alt poet " De avem sau nu dreptate , Eminescu sa ne judece"
RăspundețiȘtergere