A citi poezie este astăzi
pentru unii dacă nu un soi de tabu desuet, cel puţin o sminteală neînţeleasă.
Când naiba să mai citeşti poezie între două postări pe Facebook, o raită dată
prin mail şi vreo câteva alte zeci de clicuri la întâmplare prin haosul
virtual? Ei bine, uite că se mai găsesc unii care nu doar că citesc poezie, ci
se încăpăţânează s-o şi scrie ba, mai mult, vor cu tot dinadinsul să o
servească pe tavă unui public care-şi petrece o mare parte din timp pe
internet. Pare ciudat, nu-i aşa? Cu atât mai mult cu cât autorul năzbâtiei este
dispus să plătească pentru a vedea reacţiile cititorilor care se presupune că-i vor fi citit născocelile din scoarţă în scoarţă. Strategie publicitară,
bani irosiţi din simplul motiv că sunt prea mulţi, sminteală de visător
incurabil…? Cine ştie ce-o fi fost în mintea lui Liviu Alexa când a decis să pună
pe eşafodul nemilos al unei critici mediocre gâtul senzual şi vulnerabil al
poeziei sale, încuiate strategic într-un volum care, la prima vedere, te face
să te îndoieşti de ceea ce vei găsi dincolo de coperta roz, garnisită cu un
titlu pe măsură: Cum să ai orgasm în 3,5
paşi. Dar, vorba iluştrilor înaintaşi, să criticăm cartea, iar nu persoana!
Să purcedem, aşadar, la drum…
Trecem peste titlul de pe prima
copertă, care se vrea şocant (dar care, fie vorba între noi, nu e decât o stratagemă
metaforică de a-l face pe cititor să deschidă cartea) şi care, inevitabil, duce
cu gândul la o construcţie postmodernă. Prima pagină confirmă această bănuială –
Vulvonerabilitate este titlul care ar
trebui să îl facă pe potenţialul cititor să se gândească bine dacă are sau nu
rost să dea pagina mai departe. Abordarea aceasta
ludică a relaţiei cu cititorul intrigă la prima vedere. Autorul este şi nu este
previzibil şi asta cu siguranţă incită la lectură, fie şi pentru a-ţi
confirma sau infirma impresia imediată
pe care ţi-o face cartea cu copertă roz. Odată intrat în joc, cititorul nu are
cum să mai iasă. Vorbesc, desigur, de cititorul versat într-ale lecturii şi nu
de internauţii ce aparţin generaţiei Facebook, cu toate că, nu se ştie,
surpriza unei receptări inedite s-ar putea să vină tocmai din această direcţie.
Revenind…
Volumul se deschide cu o poezie al cărei titlu provocator pare să sune deja
banal după contactul vizual cu coperta şi cu pagina de titlu: Din neamul curvelor din care vin. Versurile
sunt însă un fel de preludiu la ceea ce ar trebui să urmeze, un cuvânt înainte
în care imaginaţia şi curiozitatea cititorului sunt hărţuite până la ultima
picătură de sentiment: „Bine
ai venit în mine. Nu te descălţa, să lăsăm amabilităţile. / Ştim de ce ai
venit. / Ai venit să vezi cum arată sufletul meu.” De fapt, în acelaşi spirit ludic, poetul ademeneşte
subtil, printr-o psihologie inversă, până şi pe cel mai cârcotaş dintre
cititori, promiţând că „o să închid ochii
doar pentru tine şi doar pentru câteva momente”. Altfel spus, cel care a
ajuns aici ar trebui să se socotească un privilegiat, întrucât, cu bocanci sau cu
tălpile goale, poate să colinde în voie prin sufletul unui poet. Deja sună a
provocare intelectuală, nu-i aşa? În cuvinte puţine, dar scrijelite ferm pe o
scoarţă imaginară, autorul îşi prezintă de la început marfa lirică, amestec
eterogen de fluturi, de măşti, de şobolani şi de copaci gonflabili, printre
care se zăreşte şi un loc gol în care se aude doar ecoul unei inimi albastre „de sute de ani purtată prin lume”, dar
încuiată acum într-un dulap. Ultimul vers încheie sublim provocarea: „Nu râde de mine, azi nu-mi pun inima în
piept, nu vreau să vezi cum mă transform în tine.” Şi, din nu ştiu care
motiv anume, pagina aproape că se dă singură mai departe...
Ceea ce urmează este, aşa cum
am prevăzut încă de la început, o suită de versuri pe care încă ezit să le
plasez într-un neomodernism desuet sau să le pun eticheta postmodernismului. Unele
mă duc cu gândul la Marin Sorescu (Cerul
e o imprimantă – „I se mai prind foile în cartuş. / şi-atunci norii se
împrăştie-n zări ca maidanezii speriaţi de artificiile de la aniversările
bogaţilor”), altele la Mircea Cărtărescu („S-au schimbat vremurile, iubita mea! / Azi o să îţi scriu poezia pe
SMS. / O să îţi tastez metafore [...] / O să fac baie în fluturii tăi [...]”), fără ca asta să le ştirbească
originalitatea. În orice caz, universul acesta populat de „vise lăsate în chiuvetă” dă impresia de perpetuă căutare a ceva
fără nume, de care poetul însuşi nu este prea sigur. Metafore care se vor a fi
şocante dau mai degrabă impresia unei artificialităţi cu două tăişuri, a cărei
miză nu se lasă încă descoperită pentru cititor. Aşa se face că sufletului „îi
vine menstruaţia” şi sângerează cu „regrete,
tristeţi, oboseli”, că acelaşi suflet face „o cură de slăbire pe bază de lacrimi” şi că este despicat de o „tristeţe ruginită”, jinduind la „copci de lumină” şi la alifii de „lacrimi din cele bune, mari şi cărnoase”. Este, dincolo de cuvintele acestea care
şochează, tăind strident epiderma imaginară a sensibilităţii presupusului
cititor, o suferinţă surdă, ascunsă abil în spatele unei estetici a urâtului
manipulată altfel decât se aşteaptă cititorul obişnuit cu poeziile în aceeaşi
notă sumbră ale lui Arghezi, de pildă. E suferinţa unui suflet vulnerabil, ascuns
ca o ironie a soartei, într-o viaţă care se seamănă cu un „duty free”; un suflet care, sub masca unei frigidităţi abil
construite, vibrează în fiecare cuvânt, într-o simţire nouă, contemporană, în
care se simt pulsaţiile livreşti ale unui fond cultural corect asumat de către,
la rândul său, cititorul Liviu Alexa. Ce altceva este acea rugăminte retorică
din Intervenţie pe mine („desparte-mă pe mine de mine şi fă-mă
culoare”) dacă nu o reactualizare, involuntară poate, a Odei eminesciene, sintetizate sublim în
acel „pe mine mie redă-mă”?
Sensibilitatea aceasta
exacerbată se amestecă însă în paginile volumului lui Liviu Alexa cu un voit
colaj de banalităţi cotidiene, menite nu atât să echilibreze balanţa imaginară
a emoţiilor provocate de descoperirile pe care le-ar putea face cititorul, ci
mai degrabă să menţină, prin contrast, nivelul de adrenalină pe care îl
provoacă versurile cu fiecare pagină pe care o întorci. „Dă pagina!” este un îndemn pe care autorul îl face nu doar
scriptic la un moment dat, într-una dintre poezii, ci un imperativ pe care îl
construieşte subliminal cu fiecare nouă îmbinare de cuvinte. Coborârea poeziei
în stradă, ţel declarat şi utopic al postomderniştilor, este pentru Liviu Alexa
sinonimă cu împingerea cuvintelor până la limita trivialului, fără ca aceasta
să fie vreodată depăşită. E ca şi cum poetul ar dansa pe sârmă, alternând
într-un haos studiat paşi de vals cu mişcări de street dance. Un poem cum este La ştiri, bunăoară, ilustrează magistral
această alternanţă, iar finalul, fără a depăşi, după cum subliniam anterior,
limita fragilă căreia poetul îi dă mereu târcoale, închide într-un vers
elocvent, însăşi ideea de cotidian, din care cei mai mulţi dintre noi îşi iau
doza zilnică de superficialitate: „Atât,
deocamdată, de aici. Andreea?”. La asta se adaugă un întreg arsenal de cotidianisme, din care nu lipsesc cuvinte în „engleza de baltă”, nume pitoreşti care duc inevitabil cu gândul la
realitatea consumeristă (Borsec, Brian Adams, Billy Idol etc.), reeşalonări
sentimentale, lecţii de „social media
love” şi nici emailuri adresate divinităţii.
Volumul se încheie brusc (ce
ironie!), tocmai când cititorul abia se obişnuise cu tot acest amestec eterogen şi
halucinant de imagini, stări, gânduri tăiate aspru sau moale în cuvinte de
toate soiurile, într-o „capitulare
precoce” a poetului care pare că a obosit să o facă mereu pe-a ghidul
printre exponatele sufletului său, fără să aibă niciun feedback concret. Cum, deja
s-a terminat? Este întrebarea aproape firească ce îţi încolţeşte în minte înainte
de a închide volumul, urmată de un regret instantaneu că nu mai urmează nimic.
Aproape involuntar îţi vine să iei cartea de la capăt şi să cauţi nebuneşte
printre rânduri, ca să vezi ce anume ţi-a scăpat. Dacă ai noroc, poate că se
deschide întâmplător la poemul care mie mi s-a părut că exprimă cel mai bine
trăirile unui suflet plictisit de cotidian, care-şi caută salvarea în poezie,
într-o poezie altfel, menită să sfideze ideea că „Poeţii tineri trebuie să scrie despre dragoste. […]”, pe care
Liviu Alexa o neagă simplu, printr-o mărturisire făcută într-o altă pagină: „Eu nu pot să scriu aşa. Fiindcă e prea
linişte.”:
„din toate poeziile mele răzbate un iz de cenușiu.
n-am scrisul luminos, îmi zic dezgustați puținii
cititori.
sunt sec și penibil, cu toate metaforele mele forțate
precum
„strânge-mi pumnii sufletului,
pe mine mie redă-mă”.
nici nu mai știu ce să scriu în poezia asta,
căci e o poezie fără rime
ce trebuie să-mi umple și cartea, și viața,
e poezia pe care n-am cum să o scriu de față cu tine,
când tu nu mai ești.
când, de fapt, ești.
cum să-ți explic
că nu-ți pot arăta cum o să arate niciodățile?”
singuri, dar împreună – ars poetica
Este, de altfel, o artă poetică
declarată, aşa cum sugerează şi titlul, strecurată abil printre celelalte poeme,
aşa încât să poată fi observată doar de cei care, în ciuda falsului îndemn
iniţial, s-au descălţat totuşi (instinctiv) când au păşit în universul poeziei
lui Liviu Alexa. Pentru că da, este un univers fragil, a cărui sursă de
inspiraţie este fără doar şi poate „viaţa
trăită la maxim” şi în care pentru a avea acces la comorile din „dulapul vechi, de pe vremea când oamenii se
iubeau fără ochi şi fără silicoane” este nevoie să te descalţi de toate
prejudecăţile.
PS: Fie că v-am convins să
răsfoiţi volumul lui cu pricina, fie că nu, îl găsiţi aici. Nu uitaţi, înainte
de a da clic, să vă descălţaţi! J
Buna recenzie! Felicitari!
RăspundețiȘtergereMulţumesc!
ȘtergereFelicitari pentru premiu,foarte frumoasa recenzia si meriti premiu.
RăspundețiȘtergereMulţumesc!
ȘtergereFoarte frumos! Meritai cu adevarat. Felicitari
RăspundețiȘtergereMulţumesc!
ȘtergereFelicitari pentru premiu, dar mai ales pentru cronica. Mi-a placut mult! :)
RăspundețiȘtergereMulţumesc!(cu întârziere):)
Ștergere