„Filmul
este ca viața, ca dragostea. Iar viața, plină de mistere, e cel mai mare miracol. Cine poate să explice de ce trăim, pentru ce iubim?” (Andrei Tarkovski)
Artă
modernă prin excelență, cinematografia este unul dintre cele mai complexe
domenii ale culturii contemporane, reunind, de cele mai multe ori, într-un mod
atât de natural, abstractul și concretul, feericul și mundanul, arta pură și
inepuizabila ei sursa cotidiană. Este, în același timp, una dintre cele mai
costisitoare arte, în ciuda afirmației lui Jean Cocteau, care era convins că
un film devine operă de artă doar atunci când materialele cu ajutorul cărora
este făcut sunt la fel de ieftine precum un pix și o bucată de hârtie. În epoca
în care trăim, un film, oricât de simplu, de sensibil și de artistic ar fi
mesajul pe care îl transmite, înseamnă, dincolo de aspectul ideatic, o întreagă
mobilizare de forțe ce nu poate fi susținută decât cu un buget pe măsură.
Așadar, ne place sau nu să admintem, cinematografia a devenit într-o mare
măsură o artă de lux, mai ales pentru cei care o creează și care au nevoie în
permanență de sprijn financiar pentru a-și duce la bun sfârșit proiectele
menite să ducă filmul pe noi culmi ale creativității.
În
acest context, al unei evoluții din ce în ce mai rapide a cinematografiei, care
ține inevitabil pasul cu evoluția tehnicii, dar și cu diversitatea și cu nevoia
de exprimare liberă, resimțită tot mai acut în epoca postmodernă, implicarea
Uniunii Europene, printr-o serie de acțiuni concrete, de anvergură, în
susținerea celei de-a șaptea arte este mai mult decât binevenită. Și aceasta în
conextul unei permanente controverse legate de comparația între filmul european
și cel de peste ocean.
MEDIA – o soluție financiară creativă pentru susținerea cinematografiei și a industriei audiovizuale
Din 1991, Uniunea Europeană sprijină
prin programul MEDIA („Mesures pour encourager le développement
de l´industrie audiovisuelle” – „Măsuri pentru încurajarea dezvoltării
industriei audiovizuale”) crearea și distribuția de filme europene și tot ceea
ce înseamnă inovație în domeniul cinematografiei și al industriei audiovizuale în
cele 28 de țări ale Uniunii, dar și în alte 5 țări care s-au alăturat ulterior
acestui proiect complex de sprijinire a celei de-a șaptea arte. Este vorba
despre Elveția, Islanda, Lichtenstein, Norvegia și, mai nou, Bosnia și
Herțegovina.
În
perioada 2007 – 2013, bugetul aprobat special pentru proiectele MEDIA a acoperit numeroase finanțări,
în valoare totală de 755 de milioane de euro, majoritatea banilor fiind
investiți în producția și distribuția de filme străine realizate în țările
participante. O parte din buget (20%) a fost direcționat către anumiți
producători și regizori în vederea realizării unor proiecte cinematografice, restul
sumei alocate de Uniune pentru sprinjinirea acestei laturi a culturii europene,
fiind direcționat către formarea profesională a persoanelor din industria
cinematografică.
MEDIA nu este însă doar un
program de finanțare, la care artiștii pot apela pentru a face rost de bani
pentru a-și realiza proiectele, ci este o acțiune complexă, prin intermediul
căreia cei implicați au acces nu doar la beneficii financiare, ci și la alte
activități care sunt menite să promoveze arta cinematografică, dar și
solidaritatea și diversitatea culturală europeană. „Programul MEDIA înseamnă o industrie a filmului
european puternică și diversitate culturală”, așa cum a declarat. comisarul
european Androulla Vassiliou într-un comunicat de presă.
Astfel,
din 2008, prin programul adiacent MEDIA
Mundus este sprijinită cooperarea dintre profesioniștii europeni din
industria cinematografică și cei de pe alte continente, sumele alocate pentru
astfel de activități fiind în total de 15 milioane de euro. Alături de acesta,
un alt proiect, intitulat sugestiv Media
Literacy sprijină inițiativele ce promovează mass-media ca o modalitate complementară de educare a tinerilor. De
altfel, discuțiile în jurul felului în care formarea tinerilor este direct
influențată de mass-media constituie
mereu un punct sensibil în orice analiză a sistemului educațional, indiferent
de țară. Media Literacy promovează o
abordare pozitivă a relației dintre tineri și mass-media, încurajând acele proiecte care pun accentul pe
importanța transformării mass-mediei
într-un instrument complementar educației tradiționale, prin intermediul căruia
cei educați s-ar putea integra mai bine în viața socială.
Regalul filmului european de la Locarno – un eveniment sprijinit de MEDIA
FestivalulFilmului European de la Locarno are loc în fiecare an în luna august în cochetalocalitate elvețiană situată la poalele munților Alpi, în nordul Lacului Maggiore și este, după cele
de la Cannes și Veneția, unul dintre cele mai longevive festivaluri de film
europene, având o tradiție de 66 de ani. În acest an, evenimentul se desfășoară
în perioada 7 – 17 august, deschizându-și porțile pentru peste 150000 de
cinefili, 3000 de profesioniști din lumea filmului și aproximativ 1000 de
jurnaliști. Implicarea Uniunii Europene în desfășurarea evenimentului cu
tradiție de la Locarno întrece în acest an orice așteptări. Așa cum se
precizează într-un comunicat de presă al Comisiei Europene, în cadrul festivalului vor
fi prezente nu mai puțin de nouă filme finanțate prin intermediul programului MEDIA, cinci dintre ele intrând în
competiția pentru obținerea marelui trofeu, Leopardul de aur, iar celelalte
patru urmând să fie prezentate în Piazza Grande, spațiul tradițional de
proiecție a filmelor la Locarno, unde vor putea fi vizionate de către 8000 de
spectatori, pe unul dintre cele mai mari ecrane de proiecție în aer liber din
lume. Implicarea instituțiilor europene în susținerea financiară a festivalului
s-a materializat, pe lângă finanțarea celor nouă filme (în valoare totală de
peste 400000 de euro) și în sprijinul financiar acordat celorlalte evenimente
din cadrul festivalului. Astfel, programul MEDIA
finanțează în acest an și evenimentul Zilele
Industriei, care va avea loc între 10 – 11 august, precum și proiectul Step In, care se desfășoara pentru al
doilea an consecutiv la Locarno, aducând în prim plan diverse aspecte cu care
se confruntă deopotrivă cineaștii europeni și persoanele specializate în
distribuția filmelor. În acest an, proiectul Step In va debuta cu o prezentare interactivă a pieței cinematografice
din Rusia, apoi va continua cu cinci ateliere interdisciplinare, în cadrul
cărora participanții se vor focaliza asupra unor aspecte precum evoluția
piețelor de distribuție în Europa de est și în Europa centrală, anti-pirateria,
strategii de marketing și promovare pe piața mondială etc.
Tot
în cadrul festivalului, programul Media
Mundus (varianta internaționala a programului european MEDIA) va sprijini organizarea unui atelier din seria Puentes, ce va prilejui întâlnirea unor
producători din Europa și din America Latină cu experți, agenți de vânzări,
finanțatori etc.
Festivalul
Filmului European de la Locarno, la care va fi prezentă și Androulla Vassiliou,
este astfel una dintre cele mai importante manifestări din domeniul
cinematografiei europene, confirmând implicarea reală a organismelor europene
și interesul acestora față de un domeniu spiritual în continuă schimbare – cinematografia
europeană.
Cineaștii români și MEDIA
În
cadrul festivalului de la Locarno vor avea premiera mondială și două producții
românești – Roxanne și Când se lasă seara peste București sau
metabolism.
Roxanne este debutul în lungmetraj
al regizorului Valentin Hotea și a fost
selectat pentru a concura la secțiunea Cineasti
del presente, dedicată regizorilor aflați la primul sau la al doilea film.
Filmul este povestea unui bărbat care se împarte între meserie, o mamă bolnavă
și o iubită deznădăjduită și a cărui viață se schimbă în momentul în care se
decide să își ceară dosarul de la Securitate. Scenariul este scris de Ileana
Muntean și Valentin Hotea, iar din distribuție fac parte actorii Șerban Pavlu,
Diana Dumbravă, Mihai Călin, Valeria Seciu, Corina Moise.
Cea
de-a doua producție prezentă la Locarno, Când se lasă seara peste București sau
metabolism este cel mai nou lungmetraj al lui Corneliu Porumboiu și a
fost selectat pentru competiția internațională din cadrul festivalului,
bucurându-se de finanțare de 24000 de euro prin programul MEDIA. Filmul redă povestea unui regizor care încearcă să își
realizeze propriul film, din distribuție făcând parte Bogdan Dumitrache, Diana
Avrămuț, Mihaela Sîrbu și Alexandru Papadopol.
Pelicula
lui Corneliu Porumboiu nu este singura producție românească ce a beneficiat în
decursul ultimilor ani de sprijinul programului european MEDIA. De altfel, în discursul său susținut în 2011 la Bruxelles, Cristian Mungiu,
câștigătorul trofeului Palme d’Or cu filmul 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile,
sublinia importanța sprijinului financiar pe care Uniunea Europeană îl acordă
prin programele sale cineaștilor din țările europene. Regizorul român își
amintea atunci cu nostalgie cum a reușit cu greu să organizeze o caravană de
promovare a filmului său prin orașele din România și mărturisea faptul că fără
sprijinul MEDIA filmul său nu ar fi
fost promovat și difuzat în străinătate, chiar dacă a câștigat un trofeu atât
de important cum este Palme d’Or.
Visând concret la o Europă creativă…
Pentru
că evoluția stă în firea lucrurilor și pentru că orice proiect, odată finalizat
cu succes, este susceptibil să genereze noi proiecte de anvergură, Comisia
Europeană va continua să sprijine și în viitor atât cinematografia europeană,
cât și proiectele conexe, din sfera audiovizualului. Din 2014, sub titlul
simbolic Europa creativă, Uniunea
Europeană va dezvolta un nou program prin intermediul căruia se
vor acorda granturi pentru susținerea producțiilor cinematografice și a
distribuției lor, facilitând totodată accesul la împrumuturi pentru finanțarea
de proiecte din diverse sectoare ale culturii și ale creației. Noul program va îngloba și
programele anterioare, MEDIA și Media Mundus. Programul Europa Creativă, care va fi aprobat în
forma finală în această toamnă de către Parlamentul European și de Consiliul
Uniunii Europene, va dispune de un buget de aproximativ 1,3 miliarde de euro ce
va fi utilizat în perioada 2014 – 2020. În declarația sa de presă comisarul
european Androulla Vassiliou și-a exprimat, de altfel, convingerea că noul
proiect va fi un sprijin real pentru cei mai talentați cineaști europeni. „Sunt
încântată că, începând de anul viitor, MEDIA îi va sprijini în continuare pe
cei mai talentați realizatori de film ai noștri în cadrul noului program Europa
creativă”, a precizat
domnia sa. Iată, așadar, că printre atâtea probleme economice și politice, arta
poate deveni și ea o prioritate europeană. Și acest lucru nu poate decât să ne
bucure… cel puțin pe unii dintre noi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu