A fi cetățean european
presupune, dincolo de însușirea teoretică a unui set de valori, de drepturi și
de responsabilități, capacitatea de a interioriza aceste lucruri și de a le
transpune apoi în atitudini și în fapte concrete, materializări ale unui spirit
civic care se construiește în timp. De aceea, promovarea
valorilor europene și a principiilor după care funcționează mecanismul complex
al Uniunii Europene în rândul tinerilor ar trebui să constituie o prioritate a
instituțiilor europene. Și tocmai pentru că s-a înțeles acest lucru,
instituțiile abilitate ale Uniunii alocă în fiecare an fonduri speciale pentru
programe europene dedicate tinerilor, propunând și finanțând proiecte de
anvergură în toate statele membre, prin care tinerii cetățeni europeni să poată
cunoaște în profunzime mecanismele care stau la baza funcționării acestei
structuri complexe care este Uniunea Europeană.
Parlamentul European – gazdă a tinerilor cetățeni europeni
Euroscola este unul dintre
programele dedicate tinerilor și informării acestora în legătură cu structurile
europene, fiind finanțat de Uniunea Europeană și aplicat în toate statele
membre. Așa cum s-a precizat încă din momentul lansării sale, programul Euroscola
a fost creat pentru a-i informa pe tineri despre procesul de integrare
europeană și pentru a promova participarea lor la construcția Uniunii Europene.
Scopul său declarat este acela de a reuni în cadrul unor zile festive,
organizate la Strasbourg, la sediul Parlamentului European, adolescenți din
toate statele membre ale Uniunii, oferindu-le ocazia de a afla pe viu cum
funcționează Parlamentul European, dar și de a se cunoaște între ei, de a
cunoaște mentalitățile și așteptările altor tineri din alte state membre, în
virtutea conceptului de unitate în diversitate.
Programul se derulează în
fiecare an, în toate statele membre ale Uniunii, sub forma unei competiții
naționale între liceeni, ce constă în crearea și derularea unor proiecte
variate, pe teme stabilite de organizatori, relevante atât pentru ideea de
integrare europeană, cât și pentru promovarea valorilor europene, a spiritului
civic și a unor aspecte importante ale vieții cotidiene a cetățenilor. Tematica proiectelor este, de altfel, în strânsă legătură cu cea a Anilor
europeni, elevilor propunându-li-se de fiecare dată să conceapă activități care
să le solicite deopotrivă imaginația, spiritul civic, creativitatea, spiritul
de echipă etc. În competiție se pot înscrie echipaje din toată țara, formate
din maxim 24 de elevi și 2 profesori coordonatori, fiecare liceu putând participa
cu un singur echipaj. Echipajele care se stiuează pe primele poziții după
jurizarea făcută pe baza unui set de criterii anunțate în prealabil, participă
ulterior la una dintre Zilele Euroscola organizate în fiecare an de către
Parlamentul European, deplasarea elevilor la Strasbourg fiind finanțată din
bugetul Uniunii Europene. Numărul școlilor care pot participa la Zilele
Euroscola variază de la un an la altul, în funcție de bugetul alocat acestui
program în fiecare an. În vederea unei popularizări cât mai variate în rândul
tinerilor, una dintre regulile administrative de bază ale programului este
aceea că nicio școală nu va putea primi subvenții de participare la Zilele
Euroscola de la Strasbourg de două ori în cursul aceluiași an competițional, prioritatea de
participare având-o întotdeauna școlile care participă pentru prima dată.
Experiența Euroscola văzută din interior
La prima vedere, Euroscola pare
a fi doar un alt program european, printre celelalte sute dedicate tinerilor.
Cine citește despre această acțiune gândită în spiritul integrării europene a
tinerilor își poate face o idee de ansamblu asupra impactulului pe care o astfel
de inițiativă îl are cu siguranță în ceea ce privește popularizarea ideilor care stau la
baza Uniunii Europene. Nimic nu se compară însă cu experiența trăită pe viu, de
la conceperea și implementarea unui proiect, la emoția așteptării rezultatelor,
la bucuria reușitei, până la trăirile intense avute în mijlocul unei mulțimi de
tineri entuziaști reuniți din toate colțurile Europei în somptuoasa încăpere
albastră a Parlamentului European de la Strasbourg. Am avut bucuria și
privilegiul de a participa la un astfel de proiect, cu câțiva ani în urmă, când
am coordonat echipajul de elevi ai Liceului Teoretic de Informatică ”Grigore
Moisil” din Iași, înscris în competiția Euroscola din 2010 – 2011, cu un
proiect care își propunea să promoveze un obiectiv de patrimoniu de importanță
culturală majoră pentru orașul de pe plaiuri moldave – Teatrul Național ”Vasile
Alecsandri” – de al cărui nume se leagă personalitatea marcantă a unui om de
cultură cu viziuni europene – Vasile Alecsandri.
Elevii de la Liceul Teoretic de Informatică ”Grigore Moisil”, Iași, în vizită la Parlamentul European... |
Ne-am mobilizat rapid, pentru
că am aflat destul de târziu despre proiect, dar am pus cu toții mult suflet în
ceea ce am făcut și am reușit să ducem la bun sfârșit tot ceea ce ne-am propus
în legătură cu provocarea pe care a reprezentat-o participarea la competiția
Euroscola din acel acel an. Inițial am fost dezamăgiți de faptul că nu eram
printre școlile câștigătoare, mai exact, echipa liceului nostru era prima sub
linie, la o diferență foarte mică de echipele care urmau să meargă la
Strasbourg. Șansa a făcut însă ca în acel an să fie suplimentate fondurile
pentru finanțarea vizitelor la Strasbourg și într-o bună zi am primit un mail
de la București în care eram anunțați că în toamna lui 2011 urma să mergem în
vizită la Parlamentul European. Îmi amintesc și acum cu o emoție teribilă ziua
în care le-am dat vestea copiilor. I-am adunat într-o sală de clasă și,
împreună cu Claudia, colega mea cu care am coordonat proiectul, le-am spus că
trebuie să își sacrifice o parte din zilele de vacanța de vară pentru a se
pregăti să meargă în vizită la... Parlamentul European. Reacțiile au fost
variate, fiecare și-a manifestat bucuria într-un mod tipic adolescentin, plin
de entuziasm molipsitor. Le sclipea fericirea în priviri și asta era tot ce
conta. Au urmat o mulțime de detalii organizatorice, întâlniri pentru
pregătirea prezenței noastre acolo și multe multe clipe frumoase pe care cu
toții ni le amintim cu drag. Cât despre vizita propriu-zisă, a fost o
experiență unică, atât pentru ei, cât și pentru noi, profesorii. O dovedesc
amintirile încă vii pe care ni le-am construit acolo și pe care ei, elevii de
atunci, acum absolvenți, le poartă cu ei peste tot pe unde își îndreaptă pașii:
”Euroscola este experiența cu adevărat
europeană. Nicăieri nu aș fi putut simți mai bine principiile de egalitate și
fraternitate promovate de UE decât acolo, în "miezul problemei", la
Parlamentul European de la Strasbourg.” (Vlăduț Scutaru)
”Țin minte și acum cu câtă nerăbdare am
așteptat plecarea la Parlamentul European. Eram mândră că voi ajunge acolo și,
cu o mulțime de vise împachetate în valiză am pornit împreună cu colegii mei și
cu doamnele profesoare spre Strasbourg, unde am reprezentat cu bucurie și cu
mândrie Liceul de Informatică ”Grigore Moisil”, din Iași, România. A fost o
experiență unică în viață! Am văzut locuri nemaipomenite și ne-am încărcat
mintea și sufletul cu amintiri valoroase, care vor fi pentru totdeauna o dovada
vie a realizării noastre.” (Roxana Ioana Gavril)
”Pentru mine Euroscola a însemnat o
experiență unică de care mă bucur foarte mult. Spun unică, deoarece am avut
ocazia să vizitez una din cele mai importante instituții din Europa,
Parlamentul European de la Strasbourg. Pentru o zi am fost pusă în situația
adevăraților parlamentari, dezbătând și votând diverse idei. În tot acest timp
am socializat cu elevi din toate țările Uniunii Europene. Acest proiect mi-a
deschis un nou drum din punct de vedere profesional, pe care îl voi urma în
continuare și mi-a îmbunătățit abilitățile de socializare.” (Ioana Chirilă)
”Euroscola - o experiență inedită, o
ocazie unică de a ne afirma, de a comunica și de a lucra împreuna la un nivel
important. Pentru mine proiectul Euroscola e un simbol al reușitei: felul cum a
început totul, într-o sală de clasă, nopțile nedormite, munca depusă,
rezultatul final și răsplata în urma efortului depus... toate reprezintă o
amintire deosebit de plăcută, iar dacă la toate acestea adăugăm ocazia, poate unică în
viață, de a lua loc pe unul din scaunele Parlamentului European, cred că un
singur cuvânt ar descrie totul… incredibil.” (Radu Sofrone)
”Pentru mine participarea la proiectul
Euroscola a însemnat foarte mult, deoarece mi-a oferit o nouă deschidere către
lume, am reușit să cunosc persoane din alte țări, cu care să interacționez și
să observ atât modul de gândire, cât și mentalități variatate. Pentru mine a
fost cea mai plăcută experiență de pînă atunci, o experiență pe care nu o voi
uita niciodată.” (Nicoleta Andreea Ichim)
Euroscola 2013 – 2014 – o nouă provocare pentru tinerii europeni
Prima ediție a programului Euroscola a avut loc în 2008 – 2009, iar de
atunci, în fiecare an, sute de tineri participă la Zilele Euroscola de la
Strasbourg, ducând cu ei în țările din care vin, spiritul european și
impresiile unei experiențe de neuitat. Așa cum menționam anterior, tematica
proiectelor propuse spre realizare este variată și este în strânsă legătură cu
cea a Anilor europeni. De aceea, în acest an, cea de-a șasea ediție a
programului Euroscola stă sub semnul Anului european al cetățenilor. Provocarea
din acest an a concursului este aceea de a concepe și de a implementa un
proiect de campanie cu titlul "Drepturile noastre în Uniunea
Europeană" ce are drept scop informarea cetățenilor (în mod special a
celor care vor vota pentru prima oară în anul 2014) asupra drepturilor pe care
le au în calitate de cetățeni europeni și asupra importanței participării la
vot în vederea alegerii reprezentanților propriei țări în Parlamentul European.
De asemnea, elevii trebuie să conceapă și un afiș de campanie original care să
aibă ca finalitate creșterea participării cetățenilor la alegerile pentru
Parlamentul European din mai 2014.
Experiența anterioară prilejuită
de Euroscola m-a făcut să răspund din nou, alături de elevii mei, provocării competiției, cu
atât mai mult cu cât de această dată este vorba de un proiect de anvergură, cu
un impact social deosebit. Așa s-a născut echipa EUROLIIS – un grup de tineri
entuziaști de la același Liceu Teoretic de Informatică ”Grigore Moisil” din
Iași, care și-au propus să arate semenilor lor ce înseamnă să fii cetățean
european responsabil. Pe toată perioada vacanței, acești copii extraordinari au
gândit și implementat un proiect amplu de campanie, aflat încă în derulare, ale cărui efecte se vor
resimți în mod cert în rândul comunității din care fac parte. Aflat încă în
desfășurare, EUROLIIS – Drepturile noastre în Uniunea Europeană este pentru ei
o oportunitate de a interacționa cu lumea din jur și de arăta celorlalți cine
sunt. O dovedește entuziasmul cu care vorbesc despre proiect:
”Proiectul Euroliis - Drepturile noastre în Uniunea Europeană este o
oportunitate unică acordată tinerilor pentru a dobândi cunoştinţe despre ce
înseamnă să fii cetăţean european, în acelaşi timp răspândind aceste valori.
Este un proiect bine gândit care adună tinerii din toate colţurile Europei
într-o iniţiativă comună de a promova valori care deseori sunt trecute cu vederea.
Este o experienţă unică ce nu trebuie ratată.” (Codrin Onuțu)
”Implicarea în proiectul Euroliis - Drepturile noastre în Uniunea Europeană reprezintă pentru mine ocazia de a afla mai multe despre Uniunea Europeană,
despre drepturile și obligațiile mele ca cetățean al acesteia și mai ales ocazia
de a face aceste informații mai bine cunoscute și altora.” (Beatrice Ghetel)
”Pentru mine participarea la acest
proiect reprezintă încercarea de a ajuta comunitatea din care fac parte să
avanseze spre un viitor mai bun, prin votul european. Totodată, prin acest
proiect îmi testez și perfectionez diverse aptitudini, care îmi vor fi de folos
în viitor.” (Dan Nastasa)
”Programul Euroscola reprezintă, pentru
mine, oportunitatea de a cunoaşte locuri şi oameni noi şi de a-mi dezvolta atât
abilităţile de comunicare cât si pe cele profesionale, ajutându-mă astfel să mă
formez ca om.” (Madalina Rusu)
Noi am ales să fim cetățeni europeni! Voi? |
În plin proces de creație... |
Una dintre activitățile de succes - Caravana EUROLIIS |
”Pentru mine, participarea la competiția
Euroscola reprezintă primul pas în implicarea activă în calitate de cetățean
european.” (Cirpian Purice)
”Implicarea în proiectul Euroliis - Drepturile noastre în Uniunea Europeană eprezintă pentru mine ocazia de a cunoaște mai bine drepturile pe care le am
ca cetățean european, dar și obligațiile pe care mi le impune această
calitate.” (Codrin Eșanu)
”Participarea la programul Euroscola
reprezinta pentru mine o oportunitate de a-mi pune ideile în practică.
Totodată, consider că astfel voi deveni mai responsabilă atunci când îmi voi
exprima, la rândeul meu, votul european.” (Andreea Ciobanu)
”Euroscola, pentru mine, înseamnă o
experiență prin care am învățat mai multe lucruri despre drepturile pe care noi
le avem în Uniunea Europeană. Mi-am dezvoltat abilitățile de lucru în echipă
și mi-am făcut noi prieteni.” (Andra Spiridon)
”Participarea la acest proiect mă ajută
să înțeleg importanța Parlamentului European. De asemenea, este o experiență
care mă face să fiu mai responsabil și mai deschis în discuțiile cu ceilalți.” (Andrei Netedu)
Inițiativa acestor tineri, pe
care am bucuria să îi coordonez, împreună cu colega mea, prof. Dana Anghelescu, entuziasmul cu
care concep și pun în aplicare tot felul de metode prin care vor să le facă
cunoscute drepturile de cetățeni europeni colegilor lor și nu numai, felul în
care ei își asumă și cred în aceste drepturi, îmi dau sentimentul că speranța
mea, și poate și a altora, că veni o zi în care noi, românii, vom reuși să
recuperăm decalajul pe care istoria ni l-a impus față de Europa și care își
face încă simțite efectele în toate domeniile, nu este zadarnică. De aceea, încerc să îi sprijin
prin toate mijloacele în demersul lor, inclusiv prin aceste câteva rânduri
dedicate proiectului pe care l-au gândit și implementat în această perioadă și
despre care puteți afla mai multe detalii de pe pagina de Facebook, precum și de pe site-ul Euroliis, creat de copii pentru a-si promova
campania. Nu știu dacă echipajul pe care îl coordonez va ajunge să participe la
una dintre Zilele Euroscola de la Strasbourg, însă, dincolo de dorința de a
ajunge acolo, știu că există în sufletele acestor copii ceva care este mai presus
de orice premiu – bucuria de a duce la bun sfârșit un lucru bine făcut, în care
ei cred și care îi face să se simtă mândri că ei sunt cetățeni europeni.
În fond, despre acest lucru
este Euroscola – despre conștiința că aparținem unei structuri complexe, în
care individualitatea fiecăruia contează, despre faptul că oricât de diferiți
am fi, împreună putem să facem mai mult pentru fiecare dintre noi. Iar tinerii,
cu entuziasmul lor debordant, sunt primii care învață acest lucru și programul
Euroscola le dă această șansă. Pentru că, în fond, viitorul le aparține.
Pentru concursul Blogger European, despre care puteţi afla mai multe detalii din Regulamentul campaniei
Pentru concursul Blogger European, despre care puteţi afla mai multe detalii din Regulamentul campaniei
Toate felicitarile din lume, ai scris un articol foarte frumos si foarte util.
RăspundețiȘtergereSucces cu campania blogger european.
Mulțumesc mult!
Ștergere"dincolo de însușirea teoretică a unui set de valori, de drepturi și de responsabilități", bla, bla, bla. Daca ati fi citit realmente carti serioase, care trateaza faimoasa "cetatenie europeana", ati fi putut afla ca e o ipostaza derivata din cetatenia nationala, care nu prea are suport in realitate. Cele aproximativ 4 categorii de drepturi (de vot, de circulatie, de informare) sunt pur teoretice si lesne amendabile, in exercitarea lor. Mai mult decat atat, faimoasa jurisprudenta europeana nu retine nici o obligatie, in sarcina la fel de faimosilor... cetateni europeni. Doar statele pot cere onorarea obligatiilor, din partea cetatenilor lor. UE nu e, in momentul de fatza, un stat. Fireste, cuprins de efuziuni lirice si valuri de entuziasm, "cetateanul european" este liber sa asume ce obligatii doreste dumnealui. Insa, intreb: in virtutea caror prevederi legale ? Tipic romanesc: sa te declari mai catolic decat insusi Papa, chiar daca nu esti catolic... deloc.
RăspundețiȘtergere