Suntem deja la jumătatea Săptămânii Bloggerului Biciclist, în care m-am
înscris într-un moment de inspirație, împreună cu toată familia, pentru care cred că mă voi felicita
mereu, din mai multe motive, care nu țin doar de mersul pe bicicletă. Promovăm cu drag campania Bike2Work în formula Family Biking DATE și
realizăm cu fiecare kilometru parcurs și înregistrat cu ajutorul aplcației i'Velo, cu fiecare zi ce trece, că mersul pe
bicicletă este o alternativă sănătoasă, extraordinară, la multe obiceiuri pe
care le avem noi, oamenii hiper-ocupați ai secolului hipertehnologizat în care trăim. Mă întreb însă,
retoric oarecum, câți oameni sunt de aceeași părere sau câți ar putea fi, dacă
s-a implica măcar un pic în campania asta care nouă ne-a devenit atât de dragă.
Îmi propun ca într-o zi să număr oamenii pe care îi văd pe bicicletă prin oraș,
așa, de încurajare și să-i felicit cu voce tare pentru alegere... Și ziua aceea poate fi chiar azi!
Joi, 4 iunie 2015
M-am trezit în zori de zi, cu
gândul acesta: câți oameni merg oare pe bicicletă zilnic, în orașul nostru
drag? Nu știu exact care o fi noima ei, dar îmi trece prin minte așa, deodată,
ca un fel de iluminare, faptul că noi biciclim de vreo câteva zile și susținem
o campanie extraordinară, dar că, prin natura componenței echipei noastre,
biciclim mai degrabă spre distracție decât spre muncă. E adevărat însă că scopul educativ este cel puțin la fel de puternic, pentru că dacă în orice familie copiii ar fi îndrumați de mici să descopere frumusețea și utilitatea mersului pe bicicletă nu doar verbal și cumpărându-le biciclete colorate, ci prin exemplul personal al părinților, cred că am vedea mai mulți bicicliști prin oraș și, implicit, mai multe piste, mai puține mașini, mai multă... fericire. Ne întoarcem însă la campania căreia ne-am alăturat în echipă și ne amintim care este esența ei.
Așa că azi ne-am propus
să… Bike2Work. O să fiu sinceră – ne este încă teamă! Sau, ca să spunem
adevărul gol goluț, mie îmi este încă un pic teamă să mă aventurez până la
serviciu prin traficul matinal și să-i mai știu și pe Eli și pe Dragoș plecați
în alte direcții în același trafic nebun de oraș. Ei se cam amuză de frica mea
și nu se sfiesc să mi-o spună răspicat. Cumva, le dau crezare… Dragoș a
biciclit într-o vreme spre muncă zi de zi, timp de veo 3 luni (și mă întreb încă de ce o fi renunțat...), iar Eli se simte
pe bicicletă ca și în pantofi, așa că e de înțeles ironia lor binevoitoare la
adresa mea și a temerilor mele puerile… Empatizează totuși cu mine și sunt de acord
să facem drumul spre serviciu într-un alt moment al zilei, ca să ne cronometrăm
cu aplicația i’Velo și să vedem cum
strau lucrurile, pentru că, dacă nu știați încă, aplicația asta simpatică te ajută să îți optimizezi zilnic traseul, comparând statistici, te ajută să afli care sunt zonele periculoase, să eviți intersecțiile aglomerate, altfel spus, să transformi biciclitul spre muncă într-un obicei cotidian.
Pornim aplicația i'Velo |
Tati nu se poate conforma pentru că după aventura de ieri, de la Uricani,
bicicleta lui e cam șifonată și necesită o programare la cosmetică, însă eu și
Eli ne aventurăm pe drumul spre școala mea, respectiv spre școala ei, pe rând,
așa ca fetele... ca să avem timp pe ici pe colo și de câte un shooting sau un
selfie. Începem cu mine. Am traseu marcat, pistă de bicicliști din fața
blocului până aproape de școală. Pornim i’Velo – 1,1 km – 13 minute, cu opriri
cu tot. Îmi place ideea! Deja încep să îmi recalculez în minte timpul de
dimineața și îmi surâde teribil ideea de a merge cu bicicleta la serviciu
zilnic. Îmi piere însă ușor ușor entuziasmul la gândul că va trebui să pierd
minutele recuperate cu căutări inutile de locuri în care să îmi parchez (sau
mai degrabă să îmi priponesc bicicleta). La serviciu abia dacă se găsesc locuri
de parcare pentru mașini, apoi pentru biciclete... Nivelul de entuziasm e în
cădere liberă pe drumul de întoarcere, când aproape că mă ciconesc de doi macho
băștinași care confundă pista cu o uliță și de două domnișoare sclifosite care o
confundă cu covorul roșu (Hello, e portocalie!!!). Apogeul îl atinge însă un
nene care tocmai își parchează mașina de-a curmezișul pistei... uite așa, că
are el chef!
Îmi lasă cu toții un gust amar, dar încerc să trec peste, ca să nu o
descurajez pe Eli! Traseul ei e mai animat, trece prin fața Universității, pe
unde la orice oră e aglomerat. Nu are în schimb pistă, iar pe unele porțiuni
asfaltul e ciuruit de-a binelea. Ajungem rapid în fața școlii - 0,7 km în 11 minute, cu tot cu câteva selfie-uri care nu pot lipsi. Drumul înapoi
este însă un chin pentru că e în pantă. Totuși, ne consolăm cu mireasma de tei
care ne alină febra ce începe să își înfingă gheruțele în mușchii de la
picioare. Drumurile noastre spre ”work” sunt scurte, le facem în general pe jos, pentru că stăm aproape, dar chiar și așa, sentimentul pe care îl ai pe bicicletă în zori de zi este fantastic.
Am făcut-o, așadar, și pe asta! Cu entuziasmul caracteristic echipei FamilyBiking DATE, compensăm lipsa lui tati de azi cu un drum suplimentar până la un
copy center unde printăm autocolante cu log-ul campaniei Bike2Work pe care o
susținem cu înflăcărare. Cât timp așteptăm la rând încerc să îmi răspund în
minte la o întrebare simplă: de ce nu merg românii cu bicicleta la muncă? Îmi
trec prin minte mai multe variante de răspuns: pentru că nu au biciclete,
pentru că nu avem infrastructură, pentru că nu au unde să-și parcheze
bicicletele la serviciu, pentru că le este teamă să se aventureze într-un
trafic adesea haotic, pentru că nu conștientizează suficient cât de important
este să respecte mediul în care trăiesc, pentru că... și lista ar putea
continua, cred, pe cel puțin încă vreo două pagini. Drept pentru care chestia
asta cu campania Bike2Work, promovată de Green Revolution în 12 țări europene
mi se pare un lucru extraordinar de inteligent.
Îmi propun la sfârșitul zilei, oarecum în secret, ca în scurt timp să merg
pe bune, în fiecare zi, cu bicicleta la muncă. Și știu că voi reuși... vom
reuși! Pentru că, în fond, cam asta e și ideea, nu? Let’s bike 2 work! (Va urma…)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu