De câteva zile
trăiesc un sentiment bulversant chiar şi pentru fiinţa temperamentală din mine
– amestec de plenitudine şi de angoasă cotidiană, de fericire înţeleaptă şi de dorinţă de eliberare din
mine însămi. Dacă nu ar exista precedente, l-aş numi bizar, însă... Nu, nu
încerc să scriu un discurs despre unicitatea eului şi nici să fac o şedinţă de
autoterapie scripturală. Colţul din dreapta al monitorului îmi arată că nu este
timp pentru divagaţii inutile, nici măcar într-o astfel de noapte ce stă sub
semnul insomiei. Aceasta nu mă opreşte totuşi să-mi îngădui un moment de
revelaţie.
Cu câteva luni în
urmă, când am văzut prin oraş afişele ce anunţau redeschiderea Teatrului
Naţional, am simţit un fel de extaz interior, pe care doar copiii îl pot
pricepe cu adevărat. Îmi era dor de sala de poveste, în care am avut norocul
să-mi pierd paşii seri de-a rândul cu ani în urmă, pe vremea când încă visam
necontrolat. Mi-am promis că nu voi rata reîntâlnirea cu teatrul în spaţiul său
sacru. E drept că în toţi aceşti ani am văzut spectacole în celelalte locaţii
din oraş, unele emoţionante, altele despre care abia dacă-mi amintesc, însă îmi
era dor să-mi las simţurile subjugate de eleganţa catifelei purpurii şi de
strălucirea decorului, cu toate că barocul nu mă caracterizează întotdeauna.
Promisiunea a alunecat însă undeva adânc în suflet, odată cu toamna asta de
ispravă, care mi-a înflorit toate nostalgiile de odinioară. Cel puţin aşa îmi
place să cred. În realitate, timpul, da, marele Timp, nu mi-a îngăduit în toate
aceste săptămâni de când s-a redeschis Teatrul Naţional să mă bucur de
splendoarea care s-a lăsat atât de mult aşteptată. Nu caut scuze, e purul
adevăr. N-am timp, dar cine are...? Esenţial este că, în cele din urmă, am
regăsit bucuria de odinioară. Şi nu oricum, ci printr-un mijlocitor cu totul
special.

Nu o văzusem niciodată înainte, nici pe
scenă, nici în vreo altă împrejurare. Am văzut-o sporadic pe la televizor, mai
mult în reclame decât în alte contexte. N-am văzut nici Patimile lui Isus,
filmul care a iscat atâtea comentarii şi nici vreo piesă televizată. Cu alte
cuvinte, nu o cunoşteam pe Maia Morgenstern şi poate că şi acest lucru a
contribuit la perplexitatea (în sens pozitiv) care m-a subjugat odată cu
vizionarea Jubileului. Maia
Morgenstern e genială – orice aş spune
în plus, mi se pare inutil. Şi totuşi, o fac, pentru că simt nevoia să
eliberez, chiar şi aşa, chinuit, bucuria de a fi cunoscut un mare actor în
felul acesta. E o femeie frumoasă, care nu-şi arată vârsta (nici nu ştiu câţi
ani are) sau dacă şi-o arată, o face exemplar. Reuşeşte să joace formidabil un
rol care nu excelează prin construcţie dramatică, făcând dintr-o piesă şubredă
din multe puncte de vedere un monolog frumos, la care îţi este drag să te uiţi
şi în care eu, om simplu, fără aere de divă sau de cine ştie ce personaj, m-am
regăsit în câteva rânduri cu toată fiinţa mea. Poate că pledoaria mea devine uşor
patetică, având în vedere circumstanţele. Am citit mai multe comentarii (probabil mult mai avizate decât ceea ce
scriu eu acum), pe marginea piesei, unele laudative, altele tăioase. Nu m-au
convins nici unele, nici celelalte. Eu ştiu ce am văzut eu şi asta mi-e de
ajuns. Am văzut un om singur, pe o scenă căreia, pentru două ore, i-a
împrumutat viaţă, în faţa unei săli pe care mi-ar fi plăcut să o văd arhiplină,
dar care, în fond mi-a umplut sufletul, hrănindu-mi ego-ul avid de evadare într-o astfel de fantezie. În viaţă suntem,
uneori, simpli spectatori… de cele mai multe ori ne jucăm însă propriul rol, pe
o scenă invizibilă, fără să ne pese dacă sala este sau nu plină. O facem oricum,
în virtutea unei inerţii care nu are nimic de-a face cu arta. Şi tocmai de
aceea avem nevoie poate, din când în când, de astfel de evadări, în care să
schimbăm rolurile cu oameni – actori – care ştiu să se prefacă mai bine decât
noi şi care ne ajută, fără să ştie, să ne regăsim…
Dacă nu aţi văzut-o încă pe Maia
Morgenstern jucând, mergeţi şi o vedeţi! În Jubileul
sau în oricare altă piesă… Sunt multe de spus, însă nimic nu egalează
sentimentul de a te (re)întâlni cu teatrul. Pentru mine a fost ca o reîntâlnire
cu mine însămi. E târziu, foarte târziu… dar, vorba divei Amelie, e şi mâine o
zi…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu