redirect

luni, 26 august 2013

EUROSCOLA – o pledoarie constructivă pentru integrarea europeană

A fi cetățean european presupune, dincolo de însușirea teoretică a unui set de valori, de drepturi și de responsabilități, capacitatea de a interioriza aceste lucruri și de a le transpune apoi în atitudini și în fapte concrete, materializări ale unui spirit civic care se construiește în timp. De aceea, promovarea valorilor europene și a principiilor după care funcționează mecanismul complex al Uniunii Europene în rândul tinerilor ar trebui să constituie o prioritate a instituțiilor europene. Și tocmai pentru că s-a înțeles acest lucru, instituțiile abilitate ale Uniunii alocă în fiecare an fonduri speciale pentru programe europene dedicate tinerilor, propunând și finanțând proiecte de anvergură în toate statele membre, prin care tinerii cetățeni europeni să poată cunoaște în profunzime mecanismele care stau la baza funcționării acestei structuri complexe care este Uniunea Europeană.

Parlamentul European – gazdă a tinerilor cetățeni europeni

Euroscola este unul dintre programele dedicate tinerilor și informării acestora în legătură cu structurile europene, fiind finanțat de Uniunea Europeană și aplicat în toate statele membre. Așa cum s-a precizat încă din momentul lansării sale, programul Euroscola a fost creat pentru a-i informa pe tineri despre procesul de integrare europeană și pentru a promova participarea lor la construcția Uniunii Europene. Scopul său declarat este acela de a reuni în cadrul unor zile festive, organizate la Strasbourg, la sediul Parlamentului European, adolescenți din toate statele membre ale Uniunii, oferindu-le ocazia de a afla pe viu cum funcționează Parlamentul European, dar și de a se cunoaște între ei, de a cunoaște mentalitățile și așteptările altor tineri din alte state membre, în virtutea conceptului de unitate în diversitate. 


Programul se derulează în fiecare an, în toate statele membre ale Uniunii, sub forma unei competiții naționale între liceeni, ce constă în crearea și derularea unor proiecte variate, pe teme stabilite de organizatori, relevante atât pentru ideea de integrare europeană, cât și pentru promovarea valorilor europene, a spiritului civic și a unor aspecte importante ale vieții cotidiene a cetățenilor. Tematica proiectelor este, de altfel, în strânsă legătură cu cea a Anilor europeni, elevilor propunându-li-se de fiecare dată să conceapă activități care să le solicite deopotrivă imaginația, spiritul civic, creativitatea, spiritul de echipă etc. În competiție se pot înscrie echipaje din toată țara, formate din maxim 24 de elevi și 2 profesori coordonatori, fiecare liceu putând participa cu un singur echipaj. Echipajele care se stiuează pe primele poziții după jurizarea făcută pe baza unui set de criterii anunțate în prealabil, participă ulterior la una dintre Zilele Euroscola organizate în fiecare an de către Parlamentul European, deplasarea elevilor la Strasbourg fiind finanțată din bugetul Uniunii Europene. Numărul școlilor care pot participa la Zilele Euroscola variază de la un an la altul, în funcție de bugetul alocat acestui program în fiecare an. În vederea unei popularizări cât mai variate în rândul tinerilor, una dintre regulile administrative de bază ale programului este aceea că nicio școală nu va putea primi subvenții de participare la Zilele Euroscola de la Strasbourg de două ori în cursul aceluiași an competițional, prioritatea de participare având-o întotdeauna școlile care participă pentru prima dată.

Experiența Euroscola văzută din interior

La prima vedere, Euroscola pare a fi doar un alt program european, printre celelalte sute dedicate tinerilor. Cine citește despre această acțiune gândită în spiritul integrării europene a tinerilor își poate face o idee de ansamblu asupra impactulului pe care o astfel de inițiativă îl are cu siguranță în ceea ce privește popularizarea ideilor care stau la baza Uniunii Europene. Nimic nu se compară însă cu experiența trăită pe viu, de la conceperea și implementarea unui proiect, la emoția așteptării rezultatelor, la bucuria reușitei, până la trăirile intense avute în mijlocul unei mulțimi de tineri entuziaști reuniți din toate colțurile Europei în somptuoasa încăpere albastră a Parlamentului European de la Strasbourg. Am avut bucuria și privilegiul de a participa la un astfel de proiect, cu câțiva ani în urmă, când am coordonat echipajul de elevi ai Liceului Teoretic de Informatică ”Grigore Moisil” din Iași, înscris în competiția Euroscola din 2010 – 2011, cu un proiect care își propunea să promoveze un obiectiv de patrimoniu de importanță culturală majoră pentru orașul de pe plaiuri moldave – Teatrul Național ”Vasile Alecsandri” – de al cărui nume se leagă personalitatea marcantă a unui om de cultură cu viziuni europene – Vasile Alecsandri.

Elevii de la Liceul Teoretic de Informatică ”Grigore Moisil”, Iași, în vizită la Parlamentul European...
Ne-am mobilizat rapid, pentru că am aflat destul de târziu despre proiect, dar am pus cu toții mult suflet în ceea ce am făcut și am reușit să ducem la bun sfârșit tot ceea ce ne-am propus în legătură cu provocarea pe care a reprezentat-o participarea la competiția Euroscola din acel acel an. Inițial am fost dezamăgiți de faptul că nu eram printre școlile câștigătoare, mai exact, echipa liceului nostru era prima sub linie, la o diferență foarte mică de echipele care urmau să meargă la Strasbourg. Șansa a făcut însă ca în acel an să fie suplimentate fondurile pentru finanțarea vizitelor la Strasbourg și într-o bună zi am primit un mail de la București în care eram anunțați că în toamna lui 2011 urma să mergem în vizită la Parlamentul European. Îmi amintesc și acum cu o emoție teribilă ziua în care le-am dat vestea copiilor. I-am adunat într-o sală de clasă și, împreună cu Claudia, colega mea cu care am coordonat proiectul, le-am spus că trebuie să își sacrifice o parte din zilele de vacanța de vară pentru a se pregăti să meargă în vizită la... Parlamentul European. Reacțiile au fost variate, fiecare și-a manifestat bucuria într-un mod tipic adolescentin, plin de entuziasm molipsitor. Le sclipea fericirea în priviri și asta era tot ce conta. Au urmat o mulțime de detalii organizatorice, întâlniri pentru pregătirea prezenței noastre acolo și multe multe clipe frumoase pe care cu toții ni le amintim cu drag. Cât despre vizita propriu-zisă, a fost o experiență unică, atât pentru ei, cât și pentru noi, profesorii. O dovedesc amintirile încă vii pe care ni le-am construit acolo și pe care ei, elevii de atunci, acum absolvenți, le poartă cu ei peste tot pe unde își îndreaptă pașii:

”Euroscola este experiența cu adevărat europeană. Nicăieri nu aș fi putut simți mai bine principiile de egalitate și fraternitate promovate de UE decât acolo, în "miezul problemei", la Parlamentul European de la Strasbourg.” (Vlăduț Scutaru)

”Țin minte și acum cu câtă nerăbdare am așteptat plecarea la Parlamentul European. Eram mândră că voi ajunge acolo și, cu o mulțime de vise împachetate în valiză am pornit împreună cu colegii mei și cu doamnele profesoare spre Strasbourg, unde am reprezentat cu bucurie și cu mândrie Liceul de Informatică ”Grigore Moisil”, din Iași, România. A fost o experiență unică în viață! Am văzut locuri nemaipomenite și ne-am încărcat mintea și sufletul cu amintiri valoroase, care vor fi pentru totdeauna o dovada vie a realizării noastre.” (Roxana Ioana Gavril)

”Pentru mine Euroscola a însemnat o experiență unică de care mă bucur foarte mult. Spun unică, deoarece am avut ocazia să vizitez una din cele mai importante instituții din Europa, Parlamentul European de la Strasbourg. Pentru o zi am fost pusă în situația adevăraților parlamentari, dezbătând și votând diverse idei. În tot acest timp am socializat cu elevi din toate țările Uniunii Europene. Acest proiect mi-a deschis un nou drum din punct de vedere profesional, pe care îl voi urma în continuare și mi-a îmbunătățit abilitățile de socializare.” (Ioana Chirilă)

”Euroscola - o experiență inedită, o ocazie unică de a ne afirma, de a comunica și de a lucra împreuna la un nivel important. Pentru mine proiectul Euroscola e un simbol al reușitei: felul cum a început totul, într-o sală de clasă, nopțile nedormite, munca depusă, rezultatul final și răsplata în urma efortului depus... toate reprezintă o amintire deosebit de plăcută, iar dacă la toate acestea adăugăm ocazia, poate unică în viață, de a lua loc pe unul din scaunele Parlamentului European, cred că un singur cuvânt ar descrie totul… incredibil.” (Radu Sofrone)

”Pentru mine participarea la proiectul Euroscola a însemnat foarte mult, deoarece mi-a oferit o nouă deschidere către lume, am reușit să cunosc persoane din alte țări, cu care să interacționez și să observ atât modul de gândire, cât și mentalități variatate. Pentru mine a fost cea mai plăcută experiență de pînă atunci, o experiență pe care nu o voi uita niciodată.” (Nicoleta Andreea Ichim)

Euroscola 2013 – 2014 – o nouă provocare pentru tinerii europeni

Prima ediție a programului Euroscola a avut loc în 2008 – 2009, iar de atunci, în fiecare an, sute de tineri participă la Zilele Euroscola de la Strasbourg, ducând cu ei în țările din care vin, spiritul european și impresiile unei experiențe de neuitat. Așa cum menționam anterior, tematica proiectelor propuse spre realizare este variată și este în strânsă legătură cu cea a Anilor europeni. De aceea, în acest an, cea de-a șasea ediție a programului Euroscola stă sub semnul Anului european al cetățenilor. Provocarea din acest an a concursului este aceea de a concepe și de a implementa un proiect de campanie cu titlul "Drepturile  noastre în Uniunea Europeană" ce are drept scop informarea cetățenilor (în mod special a celor care vor vota pentru prima oară în anul 2014) asupra drepturilor pe care le au în calitate de cetățeni europeni și asupra importanței participării la vot în vederea alegerii reprezentanților propriei țări în Parlamentul European. De asemnea, elevii trebuie să conceapă și un afiș de campanie original care să aibă ca finalitate creșterea participării cetățenilor la alegerile pentru Parlamentul European din mai 2014.


Echipa EUROLIIS de la Liceul Teoretic de Informatică ”Grigore MOisil”, Iași
Experiența anterioară prilejuită de Euroscola m-a făcut să răspund din nou, alături de elevii mei, provocării competiției, cu atât mai mult cu cât de această dată este vorba de un proiect de anvergură, cu un impact social deosebit. Așa s-a născut echipa EUROLIIS – un grup de tineri entuziaști de la același Liceu Teoretic de Informatică ”Grigore Moisil” din Iași, care și-au propus să arate semenilor lor ce înseamnă să fii cetățean european responsabil. Pe toată perioada vacanței, acești copii extraordinari au gândit și implementat un proiect amplu de campanie, aflat încă în derulare, ale cărui efecte se vor resimți în mod cert în rândul comunității din care fac parte. Aflat încă în desfășurare, EUROLIIS – Drepturile noastre în Uniunea Europeană este pentru ei o oportunitate de a interacționa cu lumea din jur și de arăta celorlalți cine sunt. O dovedește entuziasmul cu care vorbesc despre proiect:

Proiectul Euroliis - Drepturile noastre în Uniunea Europeană este o oportunitate unică acordată tinerilor pentru a dobândi cunoştinţe despre ce înseamnă să fii cetăţean european, în acelaşi timp răspândind aceste valori. Este un proiect bine gândit care adună tinerii din toate colţurile Europei într-o iniţiativă comună de a promova valori care deseori sunt trecute cu vederea. Este o experienţă unică ce nu trebuie ratată.” (Codrin Onuțu)

”Implicarea în proiectul Euroliis - Drepturile noastre în Uniunea Europeană reprezintă pentru mine ocazia de a afla mai multe despre Uniunea Europeană, despre drepturile și obligațiile mele ca cetățean al acesteia și mai ales ocazia de a face aceste informații mai bine cunoscute și altora.” (Beatrice Ghetel)

”Pentru mine participarea la acest proiect reprezintă încercarea de a ajuta comunitatea din care fac parte să avanseze spre un viitor mai bun, prin votul european. Totodată, prin acest proiect îmi testez și perfectionez diverse aptitudini, care îmi vor fi de folos în viitor.” (Dan Nastasa)

”Programul Euroscola reprezintă, pentru mine, oportunitatea de a cunoaşte locuri şi oameni noi şi de a-mi dezvolta atât abilităţile de comunicare cât si pe cele profesionale, ajutându-mă astfel să mă formez ca om.” (Madalina Rusu)

Noi am ales să fim cetățeni europeni! Voi?
În plin proces de creație...
Una dintre activitățile de succes - Caravana EUROLIIS
”Pentru mine, participarea la competiția Euroscola reprezintă primul pas în implicarea activă în calitate de cetățean european.” (Cirpian Purice)

”Implicarea în proiectul Euroliis - Drepturile noastre în Uniunea Europeană eprezintă pentru mine ocazia de a cunoaște mai bine drepturile pe care le am ca cetățean european, dar și obligațiile pe care mi le impune această calitate.” (Codrin Eșanu)

”Participarea la programul Euroscola reprezinta pentru mine o oportunitate de a-mi pune ideile în practică. Totodată, consider că astfel voi deveni mai responsabilă atunci când îmi voi exprima, la rândeul meu, votul european.” (Andreea Ciobanu)

”Euroscola, pentru mine, înseamnă o experiență prin care am învățat mai multe lucruri despre drepturile pe care noi le avem în Uniunea Europeană. Mi-am dezvoltat abilitățile de lucru în echipă și mi-am făcut noi prieteni.” (Andra Spiridon)

”Participarea la acest proiect mă ajută să înțeleg importanța Parlamentului European. De asemenea, este o experiență care mă face să fiu mai responsabil și mai deschis în discuțiile cu ceilalți.” (Andrei Netedu)

Inițiativa acestor tineri, pe care am bucuria să îi coordonez, împreună cu colega mea, prof. Dana Anghelescu, entuziasmul cu care concep și pun în aplicare tot felul de metode prin care vor să le facă cunoscute drepturile de cetățeni europeni colegilor lor și nu numai, felul în care ei își asumă și cred în aceste drepturi, îmi dau sentimentul că speranța mea, și poate și a altora, că veni o zi în care noi, românii, vom reuși să recuperăm decalajul pe care istoria ni l-a impus față de Europa și care își face încă simțite efectele în toate domeniile, nu este zadarnică. De aceea, încerc să îi sprijin prin toate mijloacele în demersul lor, inclusiv prin aceste câteva rânduri dedicate proiectului pe care l-au gândit și implementat în această perioadă și despre care puteți afla mai multe detalii de pe pagina de Facebook, precum și de pe site-ul Euroliis, creat de copii pentru a-si promova campania. Nu știu dacă echipajul pe care îl coordonez va ajunge să participe la una dintre Zilele Euroscola de la Strasbourg, însă, dincolo de dorința de a ajunge acolo, știu că există în sufletele acestor copii ceva care este mai presus de orice premiu – bucuria de a duce la bun sfârșit un lucru bine făcut, în care ei cred și care îi face să se simtă mândri că ei sunt cetățeni europeni.

În fond, despre acest lucru este Euroscola – despre conștiința că aparținem unei structuri complexe, în care individualitatea fiecăruia contează, despre faptul că oricât de diferiți am fi, împreună putem să facem mai mult pentru fiecare dintre noi. Iar tinerii, cu entuziasmul lor debordant, sunt primii care învață acest lucru și programul Euroscola le dă această șansă. Pentru că, în fond, viitorul le aparține.

Pentru concursul Blogger European, despre care puteţi afla mai multe detalii din Regulamentul campaniei

3 comentarii:

  1. Toate felicitarile din lume, ai scris un articol foarte frumos si foarte util.
    Succes cu campania blogger european.

    RăspundețiȘtergere
  2. "dincolo de însușirea teoretică a unui set de valori, de drepturi și de responsabilități", bla, bla, bla. Daca ati fi citit realmente carti serioase, care trateaza faimoasa "cetatenie europeana", ati fi putut afla ca e o ipostaza derivata din cetatenia nationala, care nu prea are suport in realitate. Cele aproximativ 4 categorii de drepturi (de vot, de circulatie, de informare) sunt pur teoretice si lesne amendabile, in exercitarea lor. Mai mult decat atat, faimoasa jurisprudenta europeana nu retine nici o obligatie, in sarcina la fel de faimosilor... cetateni europeni. Doar statele pot cere onorarea obligatiilor, din partea cetatenilor lor. UE nu e, in momentul de fatza, un stat. Fireste, cuprins de efuziuni lirice si valuri de entuziasm, "cetateanul european" este liber sa asume ce obligatii doreste dumnealui. Insa, intreb: in virtutea caror prevederi legale ? Tipic romanesc: sa te declari mai catolic decat insusi Papa, chiar daca nu esti catolic... deloc.

    RăspundețiȘtergere